Dit is Present

De Present verhalen

Stichting Present blikt terug op 2022

"Voor ons gevoel ligt 2022 al weken achter ons, maar dat is niet zo. In de maand januari verzamelen wij al onze gegevens over het afgelopen jaar en voegen die samen" vertelt coördinator Marieke van Stichting Present Steenwijkerland. Die samengevoegde gegevens geven duidelijkheid over wat er het afgelopen jaar precies is gebeurd. In 2022 zijn er maar liefst 99 projecten uitgevoerd door diverse groepen vrijwilligers vanuit heel Steenwijkerland. De stichting maakt onderscheid tussen praktische projecten en sociale projecten. Bij praktisch worden de mouwen opgestroopt en de handen soms vies gemaakt. Er kan gedacht worden aan een spoedverhuizing, het opknappen van een kinderkamer of een tuin onkruidvrij maken. In totaal is dit 45 keer uitgevoerd door het hele jaar heen.
Ook op sociaal gebied is Present actief. Van wandelen, iets lekkers bakken tot het Kerstlicht. Maar liefst 54 keer is dit in 2022 gebeurd. Bij die 99 projecten zijn de getallen van het kerstlicht, zomertassen en kerstpakketten niet eens meegeteld! De getallen laten echter niet zien hoeveel vrijwilligers zich eenmalig hebben ingezet via Present. In totaal hebben zich 568 vrijwilligers zich ingezet voor de inwoners van Steenwijkerland! Al deze informatie komt samen in een infographics. Dat is een document waarop het heel overzichtelijk wordt weergegeven. Deze zal medio februari '23 verschijnen op onze website en sociale media. Neem gerust een kijkje!
Het project wat het meeste indruk op mij heeft gemaakt is die keer dat we als groep van Present zelf praktisch aan de slag gingen. Het was zo leuk om bezig te zijn en de verandering te zien in de tuin van iemand, maar vooral om de reactie te zien van de mensen die we helpen.
Afgelopen jaar heb ik een aantal groepen begeleid die maatschappelijke stage bij ons lopen. Hun enthousiasme is ook heel erg leuk!’ vervolgd Marieke.
Met frisse moed kijkt Present uit naar het aankomend jaar. ‘We hebben plannen genoeg, maar we gaan nog niet alles vertellen natuurlijk’ aldus Jessica, coördinator bij Present Steenwijkerland.

Lijkt het u een leuke ervaring om een keer Present te zijn? Om eenmalig vrijwilligerswerk te doen via Stichting Present? Neem dan gerust contact met ons op. Samen met de coördinatoren wordt er dan gekeken naar een geschikte match. Want ook in 2023 zijn er inwoners van Steenwijkerland die uw hulp nodig hebben. Samen maken we verschil in het leven van een ander.

Ik heb je gezien, je bent de moeite waard

Je inzetten via Present is een bijzondere ervaring, zo beschrijft ook deze deelnemer: “Mensen komen als schilder of monteur bij klanten over de vloer. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen: een klus die geklaard moet worden. Maar hoe anders is het wanneer je komt om mensen te helpen. Wanneer je ontdekt hoe hard die hulp nodig is.

Niet alleen in fysieke zin: het plafond en de muren sauzen. Maar ook ontdekken dat mensen van ver kunnen komen en nog een lange weg hebben te gaan. En juist op die weg, zomaar op een dag uit hun en mijn leven maken we een verbinding. Mag ik een beetje helpen met een muurtje sauzen. Maar misschien nog meer met: ik heb je gezien, je bent de moeite waard.”

Ik was bijna in tranen uitgebarsten, zo blij ben ik

Eén van de projecten waarbij vrijwilligers via Present hebben geholpen is het opruimen van een overwoekerde tuin van Karin: “Ik was bijna in tranen uitgebarsten, zo blij ben ik” zegt de bewoonster die nu vanuit haar raam naar een opgeruimd gazonnetje kijkt. Haar man was gek op tuinieren en kwam jaren geleden helaas te overlijden. “Ik heb zelf polyneuropathie en kan daardoor niet veel zelf doen.

Het tuinonderhoud was me echt boven het hoofd gegroeid.” De vrijwilligers hebben de hele dag struiken, heesters en onkruid afgevoerd. Karin: “Het is ongelooflijk wat mensen met elkaar in één dag kunnen doen.” De groep vrijwilligers is dan ook heel tevreden en hebben een hele gezellige dag gehad. Vrijwilliger Joep: “Zo mooi om iets te kunnen betekenen voor iemand. En het was nog ontzettend gezellig ook! We hebben tijdens de koffie en lunch mooie gesprekken gevoerd met Karin. Je komt na zo’n dag echt rijker thuis.”