Meedoen als bedrijf

MET JE TEAM AAN DE SLAG VOOR JE MEDEMENS

Ga je dit jaar weer paintballen of kanovaren met je team, of toch iets anders? Bijvoorbeeld met je collega’s de woonkamer sauzen voor een alleenstaande moeder of een overheerlijke maaltijd bereiden voor mensen met een verstandelijke beperking. Zo maak je echt werk van je teamdag.

WAT IS HET?

Je wilt je met je collega’s inzetten voor mensen in de samenleving die het alleen even niet redden. Maar het moet natuurlijk wel aansluiten bij de interesses en kwaliteiten van je teamleden. Schakel daarom Present Súdwest-Fryslân in om via ons brede netwerk van hulpverleners bij de juiste hulpvrager én hulpvraag terecht te komen.
Zo geven jullie de hulpvrager precies dát duwtje in de rug wat nodig is én aansluit bij jullie mogelijkheden. Een paar uur van jullie tijd kan een groot verschil maken in het leven van een ander.
Enkele voorbeelden:

• de tuin opknappen voor een ex-verslaafde;
  • een woonkamer behangen voor een ex-prostituee;
  • een ‘dagje-uit’ organiseren voor mensen die niet zelfstandig de deur uit komen.

HOE WERKT HET?

Vooraf hebben we eerst met jullie een kennismakingsgesprek. We bespreken de mogelijkheden en maken concrete afspraken over het traject.

Onze werkwijze in zeven stappen:

Stap 1: informatiebijeenkomst
Present geeft een presentatie aan jullie bedrijf of team. Het hele traject en werkwijze worden uitgelegd.

Stap 2: aanmelding
Je collega’s melden zich aan en geven door welke vaardigheden ze willen inzetten. Present maakt hier teams van, zoals een team behangers, laminaatleggers of een sociale activiteit.

Stap 3: koppeling groep & cliënt
Present matcht de wensen van jullie groep met een hulpvraag van de cliënt (= de hulpvraag van een cliënt van een maatschappelijke instelling).

Stap 4: eerste kennismaking
Er vindt een eerste ontmoeting plaats tussen een vertegenwoordiger van jullie team en de hulpvrager waarbij ook Present en de hulpverlener aanwezig zijn. De vertegenwoordiger van het team stelt zijn team voor. Alle praktische zaken van het project worden afgesproken, deze ontmoeting vindt plaats op de locatie waar jullie project ook wordt uitgevoerd.

Stap 5: projectdag, samen de ‘handen uit de mouwen’
Na een gezamenlijke start op de projectdag, ga je samen met je team en hulpontvanger aan de slag volgens het afgesproken plan. Present en de hulpverlener zijn bij de start en afsluiting aanwezig. Als er problemen zijn kun je ons altijd bellen.

Stap 6: evaluatie en reflectie
Je sluit de dag weer gezamenlijk af met bijvoorbeeld een maaltijd. Met elkaar kijk je terug op de projecten die gedaan zijn, Present heeft foto’s van de projecten gemaakt. Welke nieuwe inzichten heeft het project jullie opgeleverd? Ben je anders naar jezelf of je collega’s gaan kijken?

Stap 7: mogelijke vervolginzet
Wellicht zijn jullie enthousiast geworden en wil je als bedrijf nogmaals aan de slag. Of wil je andere afdelingen stimuleren hetzelfde te doen. Van harte welkom.

WAAROM MET PRESENT?

Schakel je Present Súdwest-Fryslân in voor je maatschappelijke teamdag, dan krijg je:

• professionaliteit: een duidelijke aanpak, heldere communicatie, projecten die zinvol zijn en van begin tot eind professioneel begeleid worden. Kennisinstituut Movisie heeft de Present-methode van stichting Present officieel opgenomen in de databank ‘effectieve sociale interventies’;
  • prima match: sociale activiteiten die het beste bij jullie aanbod passen. Hulpvragen komen via ons uitgebreide netwerk van maatschappelijke organisaties in Súdwest-Fryslân;
  • publiciteit: speciale en extra publiciteit via sociale media;
  • positieve samenwerkingspartner: wij maken graag je collega’s enthousiast om zich in te zetten voor onze medemens;
  • passende prijs: een prijs die door beide partijen als billijk gezien wordt.

WAT KOST HET?

De zorgvuldige en professionele begeleiding door Present brengt de nodige kosten met zich mee. Tijdens het eerste kennismakingsgesprek bespreken we de mogelijkheden en de kosten zodat dit voor iedereen duidelijk is.

Je kunt als organisatie partner van Present worden, je steunt ons dan financieel waardoor je het werk van Stichting Present Súdwest-Fryslân blijvend mogelijk maakt. Present is ANBI-proof: uw bijdrage is daarom aftrekbaar van de belasting.

WAAROM SOCIAAL BETROKKEN BEZIG ZIJN MET JE COLLEGA’S?

• Geeft (heel) veel voldoening
  • Je helpt concreet je medemens
  • Je leert je collega’s anders kennen
  • Zinvolle teambuilding door samen een klus te klaren