Meet & Eat: Gastgezin voor een avond

Ook twee (of meer) vluchtelingen aan jouw tafel? Meld je aan als gastgezin!

Als gastgezin ontvang je thuis twee (of meer) vluchtelingen aan tafel en gaat samen eten. Een gezellige én laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen, want eten verbindt altijd! Aanmelden als gastgezin.

Stichting Present Súdwest-Fryslân wil met Meet & Eat graag een brug slaan tussen vluchtelingen en inwoners van Sneek en omstreken. Meedoen met Meet & Eat is een leuke en laagdrempelige manier om in contact te komen met vluchtelingen. Eten verbindt; je leert elkaar beter kennen, maar het zal je ook meer begrip opleveren voor situaties en andere culturen. Wij durven je te verzekeren dat je na deze Meet & Eat een bijzondere ervaring rijker bent!

Waarom

Voor vluchtelingen is het erg belangrijk om contacten op te bouwen met mensen van buiten het AZC. Het contact met Nederlanders zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen en het gevoel krijgen dat er mensen zijn die om hen geven. Het doorbreekt de dagelijkse gang van zaken (sleur) op het AZC, bevordert de kennis van de Nederlandse taal en zorgt voor een kennismaking met Nederlandse gewoontes. Door mee te doen met Meat & Eat draag je hier direct een steentje aan bij. Hoe bijzonder is dat!

Meet & Eat, hoe werkt het

• Als je als volwassenen of gezin een paar vluchtelingen thuis wilt ontvangen aan tafel is dat fijn! Maar ook als een groep kan je deze mogelijkheid aanbieden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld als alleenstaande vrouw ook aanhaken, zolang je maar zorgt dat je een gastadresgroepje vormt waarbij ook één of meerdere mannen betrokken zijn (lees in de richtlijnen hieronder waarom dit een vereiste is).
  • Misschien vind je het als gastadres ook een beetje spannend. In Sneek hebben we dit nog niet eerder gedaan, maar vanuit Leeuwarden horen we alleen positieve verhalen. Hou het laagdrempelig, ook voor je zelf. Ga wandelen of doe spelletjes. Of organiseer dit samen met een aantal andere adressen. Lees de verhalen van het Friesch Dagblad, de Leeuwarder Courant , en van de familie Jellema uit Reduzum
  • We gaan uit van een minimum van twee vluchtelingen per gastadres, voor de vluchtelingen is dit prettiger, vooral als ze geen Engels spreken. Dat doen ze lang niet allemaal, het kan dus echt ‘handen en voetenwerk’ worden. Het is ook prima, als je een grotere groep bent, om meer dan drie vluchtelingen te ontvangen.
  • Je zorgt als gastadres zelf voor vervoer: tussen 16.30 en 17.30 uur (precieze tijd volgt na aanmelding ) haal je de mensen op bij Jancko Douwamastraat 29, 8602 BK Sneek en voor 22.00 uur breng je ze weer terug.
  • Het COA zal een intekenlijst hanteren, maar deze groep vluchtelingen is niet altijd even afspraakvast. Het kan zijn dat mensen opeens niet meegaan of dat er minder mensen meegaan dan je had gehoopt. We willen vragen om begrip en flexibiliteit. Er kan van alles gebeuren. Als er oorlog is in je geboortestad,  ben je ongerust over je familie. Dan kan je zin in eten bij vreemden snel veranderen.
  • Kook vooral wat je lekker vindt, het is mooi als de mensen kennis maken met Nederland en wat wij eten. Hou er wel rekening mee dat het merendeel van de mensen moslim is, dus serveer geen varkensvlees of alcohol. En kook niet teveel! Vluchtelingen blijken niet veel te eten.
  • Veel vluchtelingen vinden het heel fijn om zelf weer eens te koken. Spreekt jou dat ook aan, nodig je gasten vooral uit in de keuken.
  • We gaan ervan uit dat je als gastadres de richtlijnen v gastadressen hebt gelezen en opvolgt.
  • Present Súdwest-Fryslân en de lokale werkgroep Meet & Eat is op geen enkele wijze aansprakelijk te houden voor de inhoud van de maaltijd en het verloop van de eetontmoeting.
  • PR over deze activiteit loopt uitsluitend via Present Súdwest-Fryslân.

Aanmelden

Je kunt je niet meer aanmelden voor Meet & Eat. Zodra er een nieuwe datum bekend is, kunt u zich weer aanmelden.

We wensen jullie mooie ontmoetingen en veel plezier!