Veelgestelde vragen

• Hoe vindt het vervoer naar mijn gezin plaats?
    Dat moet u zelf organiseren, bij voorkeur met de auto. Voor ons als organisatie, maar ook voor de gasten die staan te wachten, is het fijn als u zich aan de aangegeven tijden houdt. Als u dichtbij het AZC Sneek woont, kan het vervoer ook te voet of mogelijk per fiets.
  • Op hoeveel gasten kan ik rekenen?
    U kunt bij uw aanmelding aangeven voor hoeveel personen er plek is aan tafel, we gaan uit van minimaal 2 gasten. We adviseren altijd wel om met minimaal twee volwassenen vanuit de gastgezinnen aanwezig te zijn. Dit is goed voor de onderlinge communicatie.
  • Krijg ik alleen volwassenen (mannen of vrouwen) te gast of ook kinderen?
    Je kunt bij de aanmelding aangeven hoeveel gasten je kunt ontvangen. We proberen een zo goed mogelijke match te maken, maar kunnen niet op voorhand garanderen dat dit lukt. De gasten kunnen alleenstaanden zijn (jongeren of ouderen, we zullen hen in tweetallen koppelen), gezinnen met en zonder kinderen.
  • Wat kan ik op de avond nog meer doen dan een maaltijd aanbieden?
    U kunt de maaltijd vooraf bereiden, maar er ook voor kiezen om samen met uw gasten te koken. Of misschien zelfs wel eerst boodschappen te doen. Het samen nuttigen van de maaltijd is in ieder geval een onderdeel van de avond. Mogelijk blijft er voldoende tijd over om nog andere dingen te doen met uw gasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spelletjes (sjoelen, dammen, schaken, backgammon), een wandeling, foto’s bekijken van uw gezin en Nederland. Het gesprek voeren is vanwege de taal soms lastig, online vertaalprogramma’s bieden vaak perspectief. Samen muziek maken of luisteren is ook vaak fijn.
  • Wat als blijkt dat het niet loopt die avond?
    Heel soms verloopt communicatie moeizaam en loopt de avond niet zo… U bepaalt zelf wanneer u uw gasten weer terug brengt, maar we verwachten ze uiterlijk 21: 30 weer terug.
  • Wat als het mij niet lukt de vluchtelingen om 21:30 uur weer terug te brengen en het wordt later?
    In overleg met Vluchtelingenwerk is het eindtijdstip 21.30 uur gekozen. We vinden het fijn om dan de gasten met een lid van het gastgezin terug te zien. Juist dat moment geeft ons ook een inzicht in hoe het is geweest, zowel voor de gasten als de gastgezinnen.
    Als het onverhoopt toch later wordt of anders loopt, dan verwachten we dat u ons telefonisch op de hoogte stelt via (06) 49632059 (Present Súdwest-Fryslân).
  • Ook als u in overleg met de gasten ze rechtstreeks naar hun eigen huis terugbrengt, krijgen wij daar graag bericht van via (06) 49632059.
  • Wanneer is de volgende Meet & Eat avond?
    De voorlopige Meet & Eat data voor 2018 zijn vrijdag 9 maart en in het najaar (datum volgt nog). Via onze nieuwsbrief (inschrijven kan via deze link) en onze Facebookpagina informeren we wanneer de inschrijving wordt geopend.
  • Waar kan ik met overige vragen terecht?
    Vragen kunt u stellen aan Stichting Present Súdwest-Fryslân (06) 49632059 of via info@presentsudwestfryslan.nl