Terugblik Presentdagen 2020 – Vrijdag

Van Present zijn naar Present doen

Het waren twee geweldige dagen…een veelgehoord zinnetje op de borrel van de Presentdagen 2020. Maar wat was het ook een heerlijke tijd van ontmoeten, ontspannen en ontdekken. Het thema werd uitbundig omarmd en het was een genot om te zien om de hardwerkende coördinator te zien genieten en te ontspannen.

Op deze pagina blikken we nog graag even terug in woord en beeld en zetten we de volgende dagen alvast met stip in onze agenda: 5 en 6 februari en dat wordt een jubileum editie dus fasten your seatbelts..

Terugblik vrijdagochtend – (incl.presentaties)

Na een hartelijk ontvangst en de inschrijving trapte directeur Pieter Cnossen deze Presentdagen 2020 af geheel in stijl. Aan de hand van treffende illustraties uit het leven Jezus inspireerde hij ons om weer terug te gaan naar de basis. We kunnen pas geven als we weten wie we zijn om vervolgens zijn woorden kracht bij zetten met de hit:” You say” van Lauren Daigle.
Daarna mochten we ons opmaken voor de eerste officiële keynote speaker: Rick Pastoor. Aan de hand van zijn bestseller ‘Grip’ gaf hij vele praktische tips en nuttige adviezen om meer grip te krijgen op onze agenda zodat we tijd over houden voor waar het werkelijk om gaat: de ontmoeting! Maar niet voordat we nog even met elkaar op de jaarlijkse groepsfoto gingen!

Na een heerlijke break waarin we echt even konden ontmoeten (inclusief taartje in stijl) gingen we in groepen de tips en adviezen doornemen om ook concreet aan de slag te gaan om meer grip te krijgen op ons werk. Gevolgd door een lekkere lunch met opnieuw alle ruimte voor jawel…ontmoeting!

Vrijdagmiddag

Na de lunch was het tijd voor een heuse energizer. En dat moet je geen twee keer zeggen tegen Present coördinatoren…het duurde niet lang of iedereen was een kopje of een mes of een vork…om via een strandvolleybal wedstrijd te belanden in een (inmiddels) traditionele polonaise…en toen moest het nog twee uur worden ;-).  Het was maar goed dat de deelsessies begonnen anders ging het dak er letterlijk af!

Deelsessies: Praktijkcarroussel: Succesvolle voorbeelden uit het land

1. Werken met jonge vrijwilligers en trainees: presentatie van methodiek
Door Hanneke van der Meer en Yvonne Hogt
Lees hier de presentatie Methodiek Jong Present

2. De waarde van een lokale impactonderzoek
Door Eva Mabayoje
Lees hier de presentatie Impactmeting

3. Sociaal tuinieren
Door Marleen de Vries
Lees hier de presentatie Sociaal Tuinieren

4. Succesvol aan het werk met zomerpakketten
Door Elsje Goudzwaard
Lees hier het draaiboek zomerpakkettenactie Present Zwolle 2020

5. Naast projecten ook trajecten: Buurten met boodschappen
Door Mariëlle Kisjes en Elise Steenaart
Lees hier de inhoud over Buurten met boodschappen

6. Ambassadeurs voor Present: op naar een comité van aanbeveling
Door Nelly de Vries
Lees hier de presentatie Ambassadeurs voor Present

7. Succesvol verduurzamen
Door Moniek Kars en Sietske Sportel
Lees hier de presentatie Succesvol Verduurzamen

Oh ja en ondertussen hadden ook nog een zeer begenadigde tekenaar in ons midden die even de dag samenvatte (zie onderstaande tekening)!

Rondje van de zaak: intervisie met collega’s uit het land

1. Present en nieuwkomers
Door Marleen de Vries
Lees hier de presentatie Present en nieuwkomers

2. Waardevolle ontmoetingen creëren (met een lach)
Door Anneke Chen
Lees hier de presentatie Praktische tips creëren waardevolle ontmoetingen

3. Werken met jonge vrijwilligers
Door Hanneke van der Meer en Yvonne Hogt
Lees hier Haal meer uit je project
Lees hier de Handreiking_wederkerigheid_voor_coordinatoren

4. Present en bedrijven
Door Ineke Jonge en Harry van Wieren
Lees hier de presentatie Present en bedrijven

5. Werken met flexteams
Door Moniek Kars
Lees hier de presentatie Werken met flexteams

6. Projecten voor en door ouderen
Door Shari van den Hout en Gerda Griffioen
De waarde van ouderen versterken met vrijwillige inzet, dat is ook Present.  Een mooie doelstelling waar vijf collega’s in het land naast hun andere werk voor Present zich voor inzetten in het programma Samen Ouder Worden. Goede voorbeelden zijn uitgewisseld. Denk aan Present met ervaring, gesprekken in de wijk, flexpool voor een bepaalde leeftijdsgroep. Meer informatie over het programma is te vinden op www.samenouderworden.nl. Meer informatie volgt ook nog op Presentnet.

7. Present en kerken
Door Sietske Sportel
Lees hier de presentatie Present en kerken

Vrijdagavond- Feestje

Na een gezellige borrel die uitmondde in een heerlijk diner brak alweer het avondprogramma aan. Gelukkig was de dresscode niet onopgemerkt gebleven want van Friesland tot Parkstad verschenen de meeste exotische uitdossingen ten tonele. Voor special guest Bella Compliment was het dan ook niet moeilijk om de nodige creaties van lovend commentaar te voorzien. Uiteindelijk kon er maar één de winnaar zijn: de dames van Present Noordwest Friesland wonnen de prijs voor best geklede persoon! Voor deze keer Friesland Boppe!
Aansluitend mocht gastspreker Karim Landoulsi (in het dagelijks leven oa. jeugdzorgwerker) alle coördinatoren een hart onder de riem steken met een gemeend dankjewel aan zoveel hartverwarmend idealisten die Nederland echt een stuk mooier maken. Hij besloot met een vurig pleidooi om niet alleen de ander te ‘zien’ maar ook vooral te stoppen om daarna vanuit  ‘bewogenheid te bewegen‘ Kortom: Kijk-stop-doe zodat je die ‘ene’ voor die ‘ander’ bent.

De avond werd geëindigd met twee belangrijke verkiezingen die in het DNA van de Present gemeenschap zitten: elkaar samen op weg helpen vooral niet vergeten te lachen.  Mirjam Runhaar van Present Barneveld mocht uiteindelijk de prijs voor ‘grote zus’ in ontvangst nemen nadat de collega’s buurstichting Present Veenendaal haar via een nominatie een kleine en gemeende ode brachten. Gelukkig konden de dames van Present Doetinchem (Nelly en Josefien) eveneens rekenen op een staande ovatie voor hun hulp en steun aan alle Present stichtingen in de Achterhoek. Wat een kanjers! Tot slot won ervaren rot in het vak Elsje Goudzwaard (Present Zwolle) de prijs voor de ‘blooper van het jaar’ nadat ze iedereen schaterend onder de stoelen gekregen had met haar verhaal over ‘de deur’! Een betere afsluiting van de eerste dag konden we ons niet wensen!

Terugblik naar de Present zaterdag vind je hier.