Bedankt voor de bloemen

Tamara* is een gezellige vrouw en door verschillende operaties in haar hoofd is ze beperkt in haar bewegingen. Met een zwaai opent ze de deur en roept de vrijwilligers een hartelijk welkom toe. Daarbij kukelt ze bijna om, want ook haar evenwicht is niet meer zo goed. Ze laat haar tuintje zien: ,,Zie je die hortensia’s: al dat dode hout en de uitgebloeide bloemen moeten er nog af. Ach, de heg zou ook eigenlijk geknipt moeten worden.” Het enthousiasme over de planten en struiken verraadt haar liefde om te tuinieren. Vroeger deed ze het allemaal zelf, maar nu lukt het niet meer. In een hoekje staan nog allemaal bloempotten opgestapeld. Daar heeft ze vroeger vast plantjes in gehad.

”Zeg, wil jij de cake even snijden, dan worden de plakjes tenminste allemaal recht. En schenk de koffie zelf maar in!” Tamara weet als gastvrouw luchtig met haar beperkingen om te gaan. Na de cake en de koffie gaat de groep van drie vrijwilligers aan de slag en het is al gauw te zien dat ze echte tuinliefhebbers zijn. Met zorg wieden ze het onkruid, snoeien de struiken en maken het terras weer onkruidvrij. Iemand sopt de opgestapelde tuinstoelen af en zet ze gezellig rond de tafel. Als verrassing komen er vrolijke bloemetjes uit de auto van een vrijwilliger. Die komen in de bloempotten op het terras te staan. Zo zou Tamara het zelf vast ook gedaan hebben.

VerhaalBloemetjesTamara straalt, de drie vrijwilligers ook. Er is een paar uur keihard gewerkt, maar voor zo’n dankbare en vrolijke gastvrouw doe je meer dan het gewone!

* Tamara is een gefingeerde naam