Sorbets maken voor ex-dakloze mensen

sorbetsEen groepje studenten ging de bewoners van Hostel de Hoek verwennen door lekkere sorbets voor hen te maken. De Hoek is een woonvoorziening voor 25 chronisch harddrugsverslaafden die vaak langere tijd op straat hebben geleefd. Naast hun verslaving spelen ook problemen op het gebied van lichamelijke gezondheid, psychiatrie, financiën, zingeving en sociale vaardigheden. Een stabiel sociaal netwerk ontbreekt.

De studenten schreven ons: “Wij hebben het echt als een ontzettend leuke en indrukwekkende avond ervaren! Hier hebben ook de hulpverleners een grote bijdrage aan geleverd. Zij hebben vele ervaringen met ons gedeeld en ons echt een kijkje gegeven in het leven van ‘de verslaafde mens’! Een van de hulpverleners heeft ons op interessante wijze de achtergronden van de cliënten verteld en de dagelijkse gang van zaken in de opvang.”

Voor de bewoners van De Hoek was het best bijzonder dat de vrijwilligers langskwamen: “De cliënten vonden het erg grappig dat wij daar ijsjes aan het maken waren en we hadden goed contact. Ik denk dat de sorbets een leuk extraatje voor hen was. Ze vonden het wel gek dat wij voor het maken van ijsjes ‘helemaal’ naar hun toe kwamen. Dit maakt het project natuurlijk ook bijzonder. Het is iets heel kleins wat we deden, maar we waren er mooi wel!”

Dat niet alleen de bewoners maar juist ook de vrijwilligers iets aan het project hadden, blijkt wel uit wat een van hen mailde: “We vonden het van tevoren erg spannend, we wisten niet wat we van de cliënten moesten verwachten. Dat het contact uiteindelijk erg leuk verliep is ons zeker bijgebleven; het neemt vooroordelen weg.”