Vele handen, licht werk

Teamwork IchthusOp een doorsnee dinsdagavond steken maar liefst 120 studenten van CSV Ichthus in Utrecht de handen uit de mouwen. Xandra en haar kringgenoten ontmoeten Ellen*, een jonge vrouw die door een moeilijke tijd gaat. Haar man is onlangs overleden en ze heeft in haar eentje de zorg voor hun 2-jarige zoontje. Intussen gaat het slecht met de zaak en heeft Ellen naar een kleiner huis moeten verhuizen. Het huis staat vol met dozen en is nog onleefbaar. Present heeft Xandra en haar kring gevraagd om Ellen te helpen.

Xandra blikt terug op een bijzondere avond:

Door de regen met gereedschapskist en boormachine onder de arm kom ik aangefietst op de locatie. Daar komen drie van m’n kringgenoten ook net aangelopen: wat een timing! Gelukkig weet ik waar we moeten aanbellen, omdat ik samen met iemand van Present al een voorbereidend bezoekje had gebracht.

Ellen doet open en nodigt ons uit naar binnen. M’n kringgenoten schrikken een beetje van alle chaos en spullen die ze zien. Terwijl Ellen een telefoongesprek voert, leg ik uit wat we gaan doen: spullen slepen, opbergen en een immens grote IKEA-kast in elkaar zetten. Al snel zijn we allemaal hard aan het werk.

Teambuilding
Teambuilding met IKEA-kastTijdens de avond komen er mensen aanwaaien en meehelpen (kringgenoten, buurtwijkteammensen, een mevrouw van Present). We krijgen er langzaam lol in, hoewel zo’n IKEA-kast toch altijd lastiger is dan je denkt. Maar we zijn een geoliede machine, want de andere dames vragen: ‘Hoe vaak zien jullie elkaar? Doen jullie dit voor het eerst?!’ We leggen uit dat we elkaar iedere dinsdagavond zien, maar zoiets nog nooit eerder samen gedaan hebben. Maar de samenwerking gaat echt goed en prettig. Soms moeten we elkaar even oppeppen, maar dan lukt het weer. We coachen elkaar bij het sjouwen van de zware dozen: ‘Je kan het! Nog een paar treden!’ Soms hebben we vreugdemomentjes, dat we voor elkaar klappen en high fives uitwisselen :-).

Maar aan het einde is het kleine huis weer bewoonbaar, iets wat voor Ellen onmogelijk leek! In haar eentje niet te doen, maar met ons zessen wel. Daarnaast is haar slaapkamer en haar vele achterstallige was opgeruimd door de twee dames van het wijkteam! Haar zoontje kan weer spelen in de woonkamer.

Ellen kon aan het einde weer voluit lachen en was verheugd! En dat in haar situatie, wij konden een beetje hulp en hoop bieden :-). Wij zijn dankbaar dat we dit voor haar konden doen!

* de naam van ‘Ellen’ is om privacy-redenen gefingeerd.

Zinvol vrijwilligerswerk
Ben je aangestoken door het enthousiasme van deze studenten van Ichthus? Ook jij kunt je met een groep aanmelden voor zo’n mooi project om iemand in Utrecht een hart onder de riem te steken! Kijk voor meer info op onze pagina over eenmalig vrijwilligerswerk in Utrecht.