Meedoen als familie/gezin

“Het is belangrijk dat de kinderen ook de andere kant van het leven zien.”

Vrijwilligerswerk met je familie of gezin: ook dat is mogelijk via Present. Zet je in met je gezin, of met je opa en oma of je nichtjes en neefjes. Lees hier het verhaal van Carolien Winters, zij deed verschillende vrijwilligersprojecten met haar man en twee zoons, en is ontzettend enthousiast.

Boek: Mijn gezin is Present

Present heeft een speciale methode ontwikkeld voor gezinnen. Het biedt ouders een praktisch handvat om kinderen te laten ervaren wat het betekent om, om te zien naar de naaste in eigen wijk of stad. Waarden als ‘geven’, ‘klaarstaan voor een ander’ en ‘verantwoordelijkheid nemen’ komen spelenderwijs aan bod. Gezinnen die deelnemen ervaren een Presentproject als een spannend en zinvol avontuur die hen als gezin dichter bij elkaar heeft gebracht!

Bij family volunteering doe je met je familieleden een vrijwilligersproject. Present bespreekt met jullie jullie wensen en de mogelijkheden, en zoekt dan een passend project. Je kunt denken aan:

• Wandelen met mensen met een beperking
  • Een uitje met een ander gezin die het minder breed heeft
  • Klusjes in een speeltuin of bij iemand thuis
  • Taarten bakken voor eenzame ouderen in een verzorgingstehuis

Ben je ook enthousiast geworden voor het boek, of is jullie gezin klaar voor een vrijwilligersproject? Neem dan vrijblijvend contact op via 06-19882088, mail naar info@presentutrecht.nl of vul het aanmeldformulier in. Een project wordt altijd georganiseerd op basis van jullie wensen en beschikbaarheid. Na jullie aanmelding nemen we contact op om deze te inventariseren.

Ontwikkeling van de methode

In 2012 heeft Present Nederland het Gezinnen: Present! concept ontwikkeld binnen het programma “Vrijwillige inzet voor en door jeugd en gezin” van ZonMw. Present werkte daarvoor samen met onderzoekers van het Centrum voor Samenlevingsvraagstukken van de Gereformeerde Hogeschool te Zwolle. Daardoor is er nu naast praktijkervaring een overdraagbare en toepasbare methodiekbeschrijving op en een onderzoek naar de effecten van de nieuwe methodiek.

Projectleider Marja Jager-Vreugdenhil: “De kracht van gezinnen is onder andere dat gezinnen vanzelfsprekende omgevingen zijn waarbinnen mensen van elkaar leren en dat ze divers van samenstelling zijn. Kinderen hebben een onmisbare rol die ook heel belangrijk is in de samenleving: ze zijn spontaan, nieuwsgierig en hebben weinig vooroordelen.”

Na een pilotperiode in acht plaatsen in Nederland is de methode geïmplementeerd en wordt deze op verschillende plaatsen succesvol uitgevoerd.