Interview Janneke Struik van kerk de Vineyard

Janneke: “Het idee van The Church has Left the Building is ontstaan omdat we als kerk vorm wilden geven aan het verlangen om meer “naar-buitengericht te gaan leven”. Een van de manieren waarop we deze visie handen en voeten zijn gaan geven is in samenwerking met Present. Voor die tijd deden we al projecten via Present op individuele basis en inmiddels reiken we met de verschillende groepen/team in onze kerk ook regelmatig uit via Present. ”

e0930d7f2afc“Ons verlangen is (en blijft) om een kerk te zijn voor anderen. En met anderen bedoelen we mensen in onze stad die Jezus nog niet kennen en onze (praktische) hulp goed kunnen gebruiken. De mensen om ons heen dus. Zo’n 50 zondagen per jaar komen we op zondag bij elkaar. Om bruggen te slaan naar de mensen in onze stad en met name, om in contact te komen en iets te doen voor de mensen in de wijk Kanaleneiland, is toen het idee ontstaan om tenminste 1 zondag per jaar met z’n allen iets voor de wijk te doen. Die zondag hebben we geen aanbidding, geen preek, geen gebed, en “gaan we niet naar de kerk”, maar trekken we met jong en oud de wijk in om “kerk te zijn”. Dit is voor ons een manier om onze theologie om te zetten in actie, en relevant te zijn voor de mensen in onze stad, die onze hulp goed kunnen gebruiken en zo onze visie hand & voeten te geven.”

2542d5e8620e“In de afgelopen jaren hebben we in samenwerking met o.a. Stichting Present, The Church has Left the Building georganiseerd. En we merken dat dit project niet alleen impact heeft op onze omgeving (wat een werk wordt er verzet tijdens de projecten die dag!), maar het heeft zeker ook impact op ons als kerk. Want wat is er nou leuker en hoe leer je elkaar nou beter kennen, dan door samen uit te reiken en je in te zetten voor iemand anders? Het verandert ook ons. Door onze focus van onszelf te halen, worden wij zelf gezegend. En leren we met andere ogen te kijken naar de (noden van) mensen om ons heen, en te beseffen dat wij verschil uit kunnen maken en iets kunnen betekenen voor hen. Het helpt ons om steeds beter te worden in het herkennen van nood, en te zien hoe wij daar adequaat op kunnen reageren. En zo leren we (steeds meer om) goed te worden in goed doen.”

1d8531a2f985“Lui uit de Vineyard komen enthousiast terug van de projecten en vertellen elkaar hoe zij een verschil hebben kunnen uitmaken voor iemand in de wijk. Ons motto is hierbij is “Small things done with great love, will change the world” en “Let our deeds/actions, speak louder than our words.” Het is fantastisch om onze handen uit de mouwen te steken en anderen praktische hulp te bieden, die zelf geen goede gezondheid, geld en/of sociaal netwerk hebben. We willen graag anderen dienen, vanuit “rechtvaardigheidsgevoel”, zonder dubbele bodem.”

“Wat mij betreft is wat we tijdens The Church has Left the Building met z’n allen doen in de wijk, precies wat “kerk-zijn” inhoudt. We verlangen ernaar om onze theologie op deze (en andere) manieren samen uit te leven in de praktijk en wat wij weten over God om te zetten in (praktische) daden, om op die manier relevant te zijn voor de mensen in onze stad van wie God zo ontzettend veel houdt!”

843b41a0bdb1“De zondag na The Church has Left the Building, merken we vaak dat de sfeer zo anders is. Er heerst dankbaarheid voor wat er die week ervoor is gebeurt in de wijk. Het samen uitreiken, wakkert niet alleen onze liefde voor God aan, we merken ook dat het ons van binnenuit verandert en ons hart vergroot ( en meer liefde geeft) voor de mensen om ons heen.”