Nieuwe ontmoetingen

Picknick Bijnkershoek met studenten MarnixHet was een recorddag voor Present Utrecht: in september 2016 faciliteerden we dat maar liefst 257 vrijwilligers tegelijkertijd iets konden betekenen voor onbekende stadsgenoten. Eerstejaars pabostudenten van de Marnix Academie staken de handen uit de mouwen in het kader van hun vak ‘Brede blik’. Achterliggende filosofie van de academie: ‘Leerkrachten opleiden die ook oog hebben voor de context van hun school, voor de samenleving’.

De aanstaande leerkrachten knapten tuinen op, schilderden huizen en organiseerden gezellige activiteiten. Het Algemeen Dagblad schreef een artikel over Jasmin, Sanne en Iris, die in Kanaleneiland de tuin in orde maakten voor een alleenstaande moeder met een spierziekte.

Sporten en picknicken in Woonzorgcentrum De Bijnkershoek

In woonzorgcentrum De Bijnkershoek waren vijfentwintig studenten betrokken bij een gym-activiteit en picknick voor bewoners. Welzijnsmedewerker Maria Mol spreekt van een ‘topdag’. ‘De bewoners hebben erg genoten van het contact met de studenten. Zij kwamen met nieuwe verhalen en ook heel belangrijk: nieuwe oren voor hun verhalen.’

Helpende handen
De aanwezigheid van de studenten was dus meer dan welkom, ook tijdens de gym-oefeningen. ‘De bewoners hebben iedere week gym, maar normaalgesproken zitten we maar met twee mensen voor de hele groep,’ vertelt Mol. ‘Nu had iedere deelnemer een student tegenover zich, dat was zo ontzettend leuk. Ze konden overgooien en stuiteren met een bal, er werd heel veel gelachen.’