Mensen helpen in de vorm van teambuilding? HSO doet het!

12-11-2019

Op donderdagmiddag 7 november zag de dag er voor HSO Development er anders uit dan gewend. Geen handen aan het toetsenbord maar samen aan de slag in een tuin, aan het schilderen van een woning of op pad naar de Intratuin.

In het voorjaar van 2019 was het eerste contact tussen Present Veenendaal en Harmen Klok van HSO. HSO wilde het teamuitje anders vormgeven dan het gebruikelijke karten of laser gamen. Ze gaven aan het mooi te vinden iets betekenen voor personen die dat goed kunnen gebruiken.  Op 11 oktober werden er nadat er in de maanden ervoor een uitgebreide inventarisatie had plaatsgevonden, projectvoorstellen aan het team gepresenteerd. De hulpvragen werden door de teamleden omarmt en de kennismakingen met de hulpontvangers werden georganiseerd.  Zo leek alles ruim op tijd in kannen en kruiken. Helaas werden we 2 weken voor de projectdatum door de zorgverleners geïnformeerd dat een van de hulpvragers zich hadden teruggetrokken. Het operationeel team trok werkelijk alles uit de kast om binnen no-time een nieuwe, bij de groep passende,  hulpvraag te vinden en voor te bereiden. Nauwelijks op adem gekomen van alle inspanningen begon het operationele team op de project dag aan de begeleiding van de groepen toen ze 2 uur voor de start van de projecten opnieuw werden verrast. Er was nogmaals een hulpontvanger afhaakt. De zorgverlener had hiertoe besloten omdat de confrontatie met de groep vrijwilligers voor de hulpontvanger te spannend bleek. Een ontmoeting tussen de groep en de hulpontvanger kon zo niet gewaarborgd worden. Helaas was het niet mogelijk op deze korte termijn een nieuw project te matchen en werd er samen met HSO besloten om de groep die hierdoor vrij kwam te staan te verdelen over de andere 3 projecten.

Voor Present blijkt in de praktijk dat het tevoren reserve hulpvragen beschikbaar houden geen oplossing is voor het uitvallen van projecten. Het is voor de hulpontvanger vaak ingrijpend te vernemen dat er hulp komt, laat staan dat de hulpontvanger op de reservelijst zou komen te staan en de kans dus groot is dat er op het bewuste tijdstip geen hulp zal plaatsvinden.

Zo kwam het dat er een HSO groep in de stromende regen aan de slag ging bij een hulpvraag van Veens-welzijn in een tuin waar het gras tot de enkels kwam en het onkruid tot de middel. Tuincentrum De Wildernis sponsorde het project met leuke planten. Hierdoor werd de tuin direct een stuk gezelliger. Ook ging er een groep met bewoners van de Wending van Philadelphia naar de Intratuin. Mede mogelijk gemaakt door Stichting Gelovig Er Op Uit. De groep genoot van de kerstshow, de gezelligheid en van een kop koffie. Tevens was er een groep druk met een benedenverdieping van een 70 jarige alleenwonende mijnheer. Een groot deel van de verdieping werd in de verf werd gezet.

De hulpontvangers zijn allemaal heel blij met alle inspanningen en de 3 groepen van HSO hadden het gevoel dat deze bijzondere teamactiviteit werkelijk zinvol was geweest!

Voor groepen uit het bedrijfsleven die zich via Present inzetten blijkt vaak dat het oppakken van een hulpvraag een bijzondere ervaring is. Tevens heeft deze bijdrage natuurlijk een geweldige meerwaarde voor de Veenendaalse samenleving!

Dan zeggen we: “Goed voorbeeld doet volgen!” Welk bedrijf voelt zich door de inzet van HSO geïnspireerd en meld zich aan via www.presentveenendaal.nl! We horen graag!

De tuin voor en na!