Present zet iets in beweging

06-07-2021

We komen bij Henk*. Henk heeft een stoornis in het autistisch spectrum en heeft een licht verstandelijke beperking. Hij leeft eigenlijk “binnen”: hij gaat nergens heen en ook krijgt hij geen bezoek.

Hij heeft vele jaren geleden een woning geaccepteerd waarvan de vorige bewoner drugsverslaafd was. De woning was bruin van de rook en het behang van de muren gescheurd. Henk accepteert de woning, maar doordat hij op dat moment geen sociaal netwerk of familie heeft is het niet mogelijk om deze woning compleet op te knappen. Wel is dit een lang gekoesterde doom van Henk: Een schoon en een opgeknapt huisje.  Hij weet alleen niet hoe.

Omdat Henk het moeilijk vindt om mensen binnen te laten, ook vanwege hoe het huis eruitziet, sprak hij vooral af met zijn begeleider door middel van het maken van een wandeling.  Deze begeleiding stopt en wordt overgenomen door de maatschappelijk werker die wel naar binnen stapt. Hierdoor accepteert hij ook de hulp van Present om zo zijn droom te kunnen verwezenlijken.

De eerste keer dat we gaan klussen ben ik als coördinator wat nerveus. Henk is een speciale man waar je erg op moet letten wat je zegt. Twee flexers gaan vanwege de kleine ruimte op meerdere dagen aan de slag. Ik maak me een beetje zorgen of de vrijwilligers dit aankunnen. We zijn tien minuten te vroeg. Iets wat je bij iemand met autistische trekken natuurlijk niet moet zijn. De deur wordt dichtgeknald. 8.30 is 8.30 roept hij met verheven stem. En …. hij heeft natuurlijk gelijk.

Stipt 8.30 mag de eerste flexer binnenkomen. Weer gaat de deur dicht. Tonny heeft veel verstand van zaken en weet het ijs goed te breken. Later volgen wij. Ruben (de jongste flexer) is zichtbaar onder de indruk van wat hij ziet en zegt “Wow dit is een leuk project. Dit doe ik liever dan even sauzen bij een huis wat na een jaartje of vijf een opknapbeurt nodig heeft. Hier kun je tenminste echt het verschil maken.”

Er valt een last van me af. Er is een klik. Het huisje wordt mooi, Henk zijn droom komt uit en ik hoor de maatschappelijk werker zeggen: “Mijn droom komt ook uit”. De buren schieten te hulp bij het koffiemomentje aangezien de pot melkpoeder per ongeluk op de grond belandt. De deksel bleek niet goed dicht te zitten. Iedereen lacht er hartelijk om. Er is een fijne sfeer.

De tweede keer dat we komen, straalt de maatschappelijk werker. Henk heeft uit zichzelf zijn terras aan de achterkant onkruidvrij gemaakt en dozen uitgezocht en opgeruimd. Hij heeft zelfs geheel uit zichzelf voor lekkere koffie en koeken gezorgd. Er is een beweging op gang gekomen. De maatschappelijk werker zorgde samen met Present Veenendaal voor het eerste duwtje in de rug.

En ik kan alleen maar denken. Wat is het werken voor Stichting Present toch waardevol! Ik heb de mooiste baan van de wereld!

* In werkelijkheid heet Henk anders. Vanwege de privacy is de naam aangepast.