Verhalen

Burgerschapsdag

Door Ichthusleerlingen, een Presentje voor hulpbehoevenden

Present zijn is een combinatie van er voor elkaar zijn en handen uit de mouwen steken of een sociale activiteit ondernemen met mensen die je nog niet kent. Het verrijkt zowel leerlingen als de mensen waar zij de hulp aan geven.

Op 10 en 17 oktober steken ruim 50 leerlingen van het Ichthus College uit Veenendaal die gekozen hebben voor het profiel Zorg & Welzijn” de handen uit de mouwen. In samenwerking met Present Veenendaal krijgen mensen op zeven locaties hulp. Diverse groepjes knappen onder andere tuinen op en mensen bij diverse dagbestedingscentra krijgen een gezellige middag door samen iets creatiefs te doen, spelletjes spelen, voorlezen of bijvoorbeeld te bewegen op muziek. Daarnaast wordt er deze keer ook ingezet voor de wijk door leerlingen afval te laten prikken en zo de wijk op te knappen.

Stichting Present Veenendaal is blij met deze uitgestoken hand van het Ichthus College.  Coördinator: Joelle van der Roest: In goede samenwerking met zorginstellingen Reinaerde, Philadelpia, Charim, Kwintes, Opella, Humanitas en wijkcoaches van Veenvesters uit verschillende wijken en leerkrachten van het Ichthus College is deze dag van de grond gekomen.  De leerlingen komen echt als een presentje om hun naaste bij te staan. Stichting Present Veenendaal maakt zo de ontmoeting tussen diverse mensen mogelijk. Dankzij de inzet van de leerlingen in kleine groepjes, kan er in één dagdeel het verschil worden gemaakt in iemands leven. Vaak is het de eerste stap waardoor mensen het weer zien zitten om op een positieve manier verder te gaan. De Burgerschapsdag voor scholen biedt daar een mooie kans voor”.

Present staat behalve voor handjes helpen ook voor de ontmoeting

Waarom een Burgerschapsdag
Het Ichthus College vindt het belangrijk om aan te sluiten bij de aanleg, gaven en interesse van de leerlingen. De school streeft ernaar leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een vervolgopleiding of werk. De school bereidt leerlingen niet alleen voor op een vak, beroep of studie, maar ook op christelijk burgerschap. Collega’s Jeannette Laban- Siegers en Beppie van de Kraats van het Ichthus College: “We vonden samen dat leerlingen die Zorg&Welzijn hebben gekozen, kiezen om voor en met mensen te werken. We willen de leerlingen laten ervaren hoe het is om naar je medemens om te zien op een onbaatzuchtige manier. Dat vinden we belangrijk en we hopen dat leerlingen dit gaan ervaren.”