Hulp in tijden van Corona

01-07-2020

Ook tijdens de corona crisis ging Present Wageningen door. We volgden hierin zoveel mogelijk de maatregelen van de overheid, maar konden tegelijkertijd de nodige hulp geven aan mensen die het echt nodig hadden.

Boodschappenhulp

Een aantal mensen meldde zich aan het begin van de crisis bij Present om heel praktische ondersteuning te bieden. In de afgelopen maanden kwamen er verschillende vragen voor boodschappenhulp binnen bij Present. De vragen kwamen via hulpverleners, voor ouderen in Wageningen die vanwege kwetsbaarheid de deur niet meer uit konden, en van een beschermd wonen van het RIBW (Nudehof). We konden een heel aantal vragen koppelen. Sommige mensen deden een paar keer boodschappen, maar er zijn ook mensen die sinds het begin van de crisis en nu nog steeds 1x per week trouw boodschappen doen. ‘Het is deel van mijn weekritme geworden om bij mevrouw een lijstje en twee tassen te halen, en ze gevuld met boodschappen terug te brengen.’

Een groep uit een kerk was voor maart al betrokken bij de Nudehof. In de afgelopen maanden kon het normale contact niet doorgaan – de groep ging een keer in de zoveel tijd op een zaterdag langs. Maar er werd boodschappen gedaan voor bewoners en gewandeld. Mooi om te zien hoe dit mogelijk was. En de groep heeft de intentie om langer betrokken te zijn bij de Nudehof. Present is een brug geweest, maar niet meer nodig! Mocht je denken, o, ik wil ook boodschappen doen en wandelen, laat het weten, want de medewerkers en bewoners zouden dat allebei heel fijn vinden. Meld je dan even bij Wilma.

Praktische klussen

Normaal zijn er in het voorjaar heel veel groepen die graag iets willen doen en zich bij Present aanmelden. Dit jaar was het anders. Maar er waren gelukkig nog een aantal groepen. Een paar individuen uit kerken, en veel studenten. Dank zij deze spontane aanmeldingen konden we gelukkig toch nog iets betekenen voor de hulpvragen die bij ons binnenkwamen.

Dat gaat wel anders dan anders: de anderhalve meter wordt ook door ons gerespecteerd, dus kunnen we met minder mensen tegelijkertijd aan het werk. Meestal zijn dat groepjes van 2 à 3 mensen. Ook is hygiëne belangrijk, handen wassen, met handschoenen werken, geen handen geven etc. Gelukkig is het ondanks deze maatregelen toch mogelijk om een mooie ontmoeting te faciliteren. En kunnen we mensen die iets willen doen voor een ander helpen dat ook echt te doen.

Bijvoorbeeld inpakken en verhuizen! Dankzij de inzet van kleine groepjes vrijwilligers verspreid over meerdere dagdelen konden deze hulpontvangers verder. Onvoorwaardelijk gingen de vrijwilligers aan de slag, ook toen bleek dat de hulpontvanger er noodgedwongen niet bij kon zijn. Wat een geweldig werk hebben zij verricht! Zo is er een heel huishouden van vliering tot keuken ingepakt met een tempo waar je u tegen zegt. In plaats van 3 geplande dagdelen is dit in twee dagdelen gelukt.

Verder hielpen we een kleindochter om het huis van haar overleden oma leeg te ruimen, zodat zij niet voor enorme kosten zou komen te zitten. 6 kleine groepjes zorgden ervoor dat het een heel eind leger was. Met een ander project zetten twee vluchtelingen uit het AZC en een student zich in om in een middag een mevrouw die slecht ter been was te helpen verhuizen naar een woning – die niet 3 hoog zonder lift was. Ook is een mevrouw geholpen met inpakken, kasten uit elkaar halen, verhuizen en oud laminaat verwijderen. Dit dankzij superstudenten die meedachten en hun tijd wilden geven. Fijn dat er voor deze kwetsbare vrouw op drie verschillende dagdelen eenzelfde studentengezicht aanwezig kon zijn en ze de uitdaging aan gingen: een hele bus vol naar de stort en de juiste spullen naar de nieuwe woning.

Allemaal klussen die niet konden wachten. Verhuizen en een huis opleveren gingen ook gewoon door in coronatijd. En wij waren daar Present, voor wie dat nodig hadden!

Coronahulp Wageningen Telefoondienst & Niet Alleen

In maart werd er in Wageningen ‘Coronahulp Wageningen’ opgestart, met een telefoondienst. Present Wageningen was daar deel van, samen met andere organisaties uit het welzijnswerk in Wageningen zoals Solidez, VCW, Buurtgezinnen en Changemakers. Coördinator Wilma van Present nam een aantal keer per week de telefoon op. Zo kon ze allerlei hulpvragen koppelen aan de vrijwilligers die zich hadden aangemeld. Boodschappenhulp, hulp met videobellen, leerlingen die hulp nodig hadden, een maatje voor eenzaamheid.

Ook werd Present plaatselijk Coördinator voor ‘Niet Alleen’, een landelijk netwerk met een telefoonlijn. Verschillende hulpvragen kwamen via het landelijk nummer binnen, en Present kon deze in Wageningen koppelen aan mensen die het leuk vonden om hulp te geven.

Bij beide telefoondiensten kwamen verschillende hulpvragen binnen op het gebied van eenzaamheid. Het was mooi om deze mensen te kunnen koppelen aan een belmaatje. We hopen dat mensen uiteindelijk sterker uit de crisis komen. Eenzaamheid is vaak onzichtbaar, en we zien dat het juist nu extra opspeelt. Wees alert in je omgeving op mensen die misschien buiten de boot vallen, en kijk of je ze kunt helpen om contacten op te doen.

In de komende tijd gaat de telefoondienst van Coronahulp Wageningen nog door, en ook ‘Niet Alleen‘ kijkt naar mogelijkheden om door te gaan. Present blijft actief hierin, om haar expertise van het koppelen van hulpvragen te kunnen blijven inzetten. We pakken sommige hulpvragen zelf op en verwijzen ook door naar andere organisaties. Zoek je hulp of ken je iemand die hulp nodig heeft? Je kunt altijd contact opnemen.