Hete verhuizing

04-08-2020

Hoe een groep mensen die zich spontaan aanmeldden het verschil maakten voor een mevrouw. En voor haar netwerk.

Anderhalve maand geleden kreeg Present de vraag of we een mevrouw konden helpen met verhuizen. Omdat de verhuizing midden in de zomer gepland stond en we dan vaak geen groepen hebben, en in deze corona tijd al helemaal niet durfden we niks te beloven. Een paar weken later kwam de hulpvraag via een andere hoek weer bij ons uit.

Het ging om een mevrouw die haar halve leven in een woning had gewoond, maar nu moest verhuizen omdat het voor haar niet meer mogelijk was naar de bovenverdieping te gaan. Mevrouw heeft een paar mensen die haar helpen, maar 2 mensen is een heel klein netwerk. Deze mensen deden al alles voor haar, en er waren wat extra handen nodig op de dag van de verhuizing.

Via verschillende kanalen lukt het uiteindelijk om een paar mensen te vinden die wilden helpen. Afgelopen week was het zover. Aan het begin van de klus maakte de groep even kennis met mevrouw. Mevrouw kreeg tranen in haar ogen omdat ze het zo fijn vond dat er mensen haar kwamen helpen.

Er was heet weer voorspeld, dus besloten werd om vroeg te beginnen. En dat was maar goed ook, want het was een enorme klus, waar temperatuur, een trap en een grote hoeveelheid spullen niet bijdroegen aan een spoedig verloop van de klus. Gelukkig waren de twee familieleden van de vrouw goed georganiseerd, en verliep het toch soepel. Toch was het laat in de middag toen de verhuiswagen voor de laatste keer geleegd was en de spullen in het nieuwe huis stonden. Iedereen was moe, maar de klus was geslaagd!

Zo maakt Present soms het verschil. Verschil voor mevrouw, en verschil voor haar netwerk. Waar een netwerk de dagelijkse beslommeringen goed kan bijhouden is er soms – bijvoorbeeld tijdens een verhuizing – meer hulp nodig, en kan een netwerk het niet meer alleen zelf. Nadat ze het nieuwe huis helemaal hadden geschilderd, en mevrouw hadden helpen inpakken was het fijn dat er een paar extra handen kwamen om het geheel te laten lukken. Respect voor het netwerk. Respect voor de vrijwilligers die een dag opofferden!