Verhalen

Zaterdagje Present acties

CSFR zet zich in voor Wageningers

Afgelopen weekend had CSFR Dei Gratia een verenigingsweekend in Wageningen. Ze hadden geregeld dat ze via Present hun handen uit de mouwen konden steken om iets te doen voor een ander. Een groep ging verhuizen, een tweede groep ging tuinieren en een derde groep hielp iemand met klusjes is huis. Allemaal heel andere projecten, veel werk verzet en allemaal geslaagde ontmoetingen!

Een man moet verhuizen van een flat naar een andere flat. Gelukkig zijn er liften. Het netwerk van de man is onvoldoende om alles te kunnen doen. En na 35 jaar in een woning te hebben gewoond heeft hij ook het een en ander verzameld. De hele middag wordt er gesjouwd en dingen in en uit liften gehaald en in en uit de verhuiswagen gestopt. Sommige grote zware dingen passen helaas niet in de lift en worden met vereende krachten de trappen op en af getild. Er is nog een akkefietje met kwijtgeraakte jassen waar zelf de politie even bij komt kijken. En bijna aan het eind stopt een lift ermee…. die het gelukkig na een poos weer doet. Superblij is de man met de hulp van de studenten, ‘alleen zou het me nooit gelukt zijn!’

Ergens anders in Wageningen is een andere groep de hele middag in het zonnetje aan het tuinieren. Al de overgroeide tegels worden weer gepoetst. Helaas begeeft de hogedrukspuit het, wat het mos weghalen wel een stuk moeilijker maakt… Maar de man is heel blij met het werk wat verzet is!

En op een derde plek woont een man die twee maanden geleden dit huis heeft toegewezen gekregen. In een mengelmoes van Nederlands en Engels en soms wat Frans wordt er gecommuniceerd. De studenten hangen gordijnrails op + gordijnen en hangen een kapstok op. Ook zetten ze een hoogslaper in elkaar, zodat het zoontje van meneer wat over niet al te lang ook hier hoopt te komen wonen een slaapplek heeft. De studenten worden getrakteerd op een heerlijke maaltijd en proeven zo ook een stukje van de cultuur van de hulpontvanger.

Goed geregeld door een mooie samenwerking tussen de commissie van het weekend & Present!

Mooi dat jullie zo mensen in Wageningen konden laten zien dat jullie betrokken willen zijn bij hen!