Verhalen

Reuring bij bewoners Vilente door vrijwilligers AZC en Present

Mooi voorbeeld van een Match & Mingle project

Bedrijvigheid, dat was er in de keuken en woonkamer van een woongroep van Vilente Overdal, onlangs op een vrijdagmiddag in Wageningen. Vrijwilligers bestaande uit Wageningse inwoners en bewoners van het AZC, verzorgden ouderen een gezellige middag met een Syrische maaltijd en spellen.

Reuring en voorpret onder de bewoners; de dementerende ouderen waren nieuwsgierig naar wat er ging komen. Enthousiasme bij deze groep. Er lag iets anders op het bord dan ze gewend waren en daar werd natuurlijk over gesproken. Gesprekjes vonden plaats die anders niet plaatsvonden: ‘wat vind jij ervan van wat er op je bord ligt?’. Mooi om te zien en te horen.

Natuurlijk was er de nodige voorbereiding en ontmoetten de vrijwilligers elkaar eerst onder genot van een kop koffie. Vervolgens gaan ze aan de slag, of wel in de keuken, of wel met de sjoelbak op de woongroep. Ontmoeting, interactie en activiteiten op verschillende manieren. Hoe ze dit ervaren hebben? Vrijwilliger: ‘als zeer waardevol. Ik denk dat de aanwezige hulpontvangers het ook een prettige afwisseling vonden van hun dagelijks leven. Geldt zowel voor de bewoners als de vluchtelingen. Die laatsten vonden het in dit project juist ook fijn hulp te geven aan anderen. Ze zijn blij met een stukje kennis maken met dit land en hun gebruiken/cultuur. En willen graag iets terug doen’.

Geslaagde ontmoetingen dus! Een volgend project staat in de planning.