Acties

Match & Mingle

Samen vrijwilligen met asielzoekers

Vind je het leuk om samen met mensen uit het AZC een Present project te doen? Koken, sporten, klussen… Alles is mogelijk!

In de twee locaties van het COA in Wageningen wonen veel asielzoekers. Veel van hen willen graag iets doen voor een ander. Dat kan bij Present. Met jou! In het project Match & Mingle matchen we asielzoekers aan andere vrijwilligers, en matchen we jullie samen aan een hulpvraag uit de samenleving. Je mag daarin natuurlijk kiezen wat bij je past! Tijdens het project heb je tijd om te klussen en om elkaar te ontmoeten. Taal & cultuur verschillen horen daar natuurlijk bij. Zie je die niet als een probleem maar als een verrijking van de ontmoeting? Dan ben jij bij Match & Mingle op z’n plek.

Neem contact op met Margriet om te kijken naar mogelijkheden!

Achtergrond informatie

Op het AZC Keijenbergseweg 10 in Wageningen wonen zo’n 300 vluchtelingen. En op het AZC de Bosrandweg wonen ook zo’n 300 vluchtelingen. Zij wachten soms lang op een verblijfsvergunning. Een aantal van hen willen zich in die tijd graag inzetten voor de Wageningse samenleving. Present Wageningen wil deze groep verbinden met Wageningse vrijwilligers en ze samen een sociaal of praktisch project laten doen. Bij een hulpontvanger thuis, op lokatie AZC, bij een maatschappelijke organisatie, buurthuis of sportgelegenheid. Knap samen een tuin op van iemand die dit zelf niet kan of speel samen spelletjes met ouderen. Of ga samen iets koken of bakken en deel uit aan mensen die dit kunnen gebruiken. Ben je sportief? Bewoners houden van een partijtje voetbal en kijken hiernaar uit.

Present zorgt in samenwerking met de Meedoenbalie op het het AZC voor de match. Zo vindt er van alle kanten ontmoeting plaats en zien we om naar elkaar. Interesse? Vraag Present naar de mogelijkheden en vermeld wat je leuk vindt om te doen. Je kunt je ook direct aanmelden als individu of als groepje (2-4) vrijwilligers en je laten matchen met (2-4) bewoners van het AZC. Eénmalig of vaker. Mailen mag ook, mail dan naar Margriet!

Het Match & Mingle project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Perspectieffonds van WelSaam en door een Solidariteitsbijdrage van de gezamenlijke religieuzen in Nederland via KNR – Projecten in Nederland (PIN).