Dit is Present

De Present verhalen

Wat doet het om een dag iets voor een ander te betekenen. Lees hieronder Present verhalen uit de praktijk.

Ik heb je gezien, je bent de moeite waard

Je inzetten via Present is een bijzondere ervaring, zo beschrijft ook deze deelnemer: “Mensen komen als schilder of monteur bij klanten over de vloer. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen: een klus die geklaard moet worden. Maar hoe anders is het wanneer je komt om mensen te helpen. Wanneer je ontdekt hoe hard die hulp nodig is.

Niet alleen in fysieke zin: het plafond en de muren sauzen. Maar ook ontdekken dat mensen van ver kunnen komen en nog een lange weg hebben te gaan. En juist op die weg, zomaar op een dag uit hun en mijn leven maken we een verbinding. Mag ik een beetje helpen met een muurtje sauzen. Maar misschien nog meer met: ik heb je gezien, je bent de moeite waard.”

De blik in hun ogen toen we binnenkwamen...

Al een aantal jaren op een rij gaan leden van Fiducia (KSV Fransiscus) als pieten met zakken cadeaus op hun rug. Dit jaar gingen ze langs zo'n elf gezinnen in Wageningen. Gezinnen die normaal gesproken niet echt Sinterklaas vieren omdat er te weinig (financiële) middelen zijn. Een actie waar overigens de hele vereniging bij betrokken is: overal kriskras door de vereniging heen, worden in korte tijd cadeaus verzameld. Ook levert een (gevend) gezin uit Bennekom al jaren één zak cadeaus voor één gezin. Dit alles ook in samenwerking met hulpverleners, Buurtgezinnen en Kind aan Huis, die ervoor gezorgd hebben dat de wensen van de kinderen bekend werden bij de pieten. Een actie waarbij tijd is voor ontmoeting en aandacht voor de kinderen met hun ouder(s). De pieten gingen in groepjes op pad en namen de tijd, speelden spelletjes en brachten gezelligheid in de huizen. Wat de pieten het meest bijgebleven is van deze avond?

Student Piet: 'De blik in hun ogen toen ze voor het eerst ons binnen zagen komen als pietjes met cadeautjes'