Een roze kruiwagen voor Present Wageningen

18-10-2018

Present Wageningen bestaat 5 jaar. In die 5 jaar hebben honderden mensen in groepen iets moois gedaan voor een mede-Wageninger. Zo zijn er mensen verhuisd, tuinen opgeknapt, huizen geschilderd, is er heel veel gebingood en gevoetbald met vluchtelingen, er is gewandeld met ouderen, en cupcakes gebakken en gesjoeld met verstandelijk beperkten. En er zijn natuurlijk stapels en stapels pannenkoeken gebakken door studenten die bij het Thomashuis in Wageningen te gast waren. Het Thomashuis is een plek voor verstandelijk beperkte mensen, en tussen Present en het Thomashuis is een mooie samenwerking.

Present organiseert eenmalige acties waar groepen vrijwilligers iets goed voor iemand doen die wel wat hulp kan gebruiken. Afgelopen jaar moesten bijvoorbeeld een demente man en zijn verstandelijke beperkte zoon verhuizen, maar ze konden zelf bijna niets en ze hadden geen vrienden die hen konden helpen. Twee groepen studenten die wel iets voor iemand wilden doen hebben het nieuwe huis geschilderd, en een derde groep verhuisde in 1 avond alle spullen van het oude naar het nieuwe huis.

Ook was er afgelopen jaar een jonge hoogzwangere vrouw die naar een appartementje kon verhuizen, maar dat was helemaal kaal. Een groep studenten kwam in één avond het hele appartement sauzen, zodat ze daarna kon verhuizen.

Mooie acties zijn er ook altijd in het AZC in Wageningen, bijvoorbeeld toen een basisschoolklas daar op bezoek ging en een rondleiding kreeg. Zo konden de leerlingen zich opeens een stuk beter voorstellen hoe het leven van een vluchteling er uit ziet.

Op het feest van het 5 jarig bestaan was een grote variatie aan mensen. Er waren vrijwilligers en medewerkers van Present, uit Wageningen en andere steden. Er waren mensen die door vrijwilligers waren gesteund, en waren hulpverleners waar Present veel mee samenwerkt, de wethouder en de voorzitter van Present Wageningen gaven een speech. Ook een groep mensen uit Stadsatelier Ons Huis was aanwezig, het kantoor van Present is namelijk in Ons Huis. Brownies & Downies verzorgde de catering. Johnny Fleet zorgde voor de muzikale omlijsting. En het hele Thomashuis was aanwezig. Na de speech van Gertjan, coördinator in het Thomashuis gaven de bewoners van het Thomashuis een knalroze kruiwagen als cadeau aan Stichting Present. Dus kan Present nu fleurend aanwezig zijn bij alle tuinklussen die de komende jaren gaan komen.