In verband met Corona

18-03-2020

Het Corona virus en de maatregelen die getroffen worden om de verspreiding van het virus tegen te gaan, heeft invloed op Present. Hieronder leggen we uit welke dingen niet doorgaan en welke nieuwe mogelijkheden er zijn om naar elkaar om te zien. Want we willen nog steeds een beweging op gang brengen waar het vanzelfsprekend is dat mensen naar elkaar om zien. En gelukkig zien we dat gebeuren, er waren al een heel aantal mensen die zich aanboden om juist in deze tijd iets te doen voor een ander. Fijn!

Sociale projecten

De komende tijd zullen er geen sociale projecten plaatsvinden bij ouderen, mensen met een verstandelijke beperking en vluchtelingen. We informeren iedereen die zich heeft aangemeld. Tegelijkertijd is dit juist een tijd dat mensen in woon-zorg instellingen wel een opstekertje kunnen gebruiken. Als mensen ideeën hebben, laat het vooral horen. Een kaartje sturen of een tekening maken wordt bijvoorbeeld gewaardeerd.

Praktische projecten

Praktische projecten zullen waarschijnlijk ook niet doorgaan, behalve als het om een urgent project gaat. We weten nog niet of verhuizingen bijvoorbeeld worden uitgesteld. We houden contact met de groepen die zich hebben aangemeld. Mocht je graag iets willen doen, laat het ons weten, dan houden we contact over of, wanneer en hoe de uitvoering precies kan verlopen.

Andere initiatieven

We beseffen ons ook dat de maatregelen onevenredig veel invloed hebben op kwetsbare en eenzame mensen. Er zijn een aantal initiatieven waar je informatie kunt vinden of hulp kunt vragen of bieden: In Wageningen is er door WelSaam (waar wij ook deel van zijn) een website voor Coronahulp gestart. Ook op facebook zijn er initiatieven om mensen met elkaar in contact te brengen: Facebook Coronahulp Wageningen.

Iets doen via Present

Mocht je als groep iets via willen doen specifiek in deze tijd, dat kan ook, via het project ‘Niet alleen’ in Coronatijd.

Uitgangspunten

• Ons doel is een groep mensen via een digitale ontmoeting te koppelen aan de mensen die het al moeilijk hebben en het door de crisis nog zwaarder hebben.
  • We blijven in groepen werken zodat we nieuwe (blijvende) ontmoetingen creëren. De ontmoeting is waarschijnlijk eerst en vooralsnog digitaal, met het vooruitzicht dat dit na de crisis uitgroeit tot echte ontmoetingen.
  • We werken met maatschappelijke organisaties zodat we de mensen bereiken die contact nodig hebben en normaal niet in beeld zijn.
  • In principe doe je alles op afstand van de bewoners. De adviezen van de RIVM gelden natuurlijk ook voor dit project.

Voorbeeld activiteiten

• Boodschappen doen
  • Boodschappenpakket (inclusief spelletjes) weggeven.
  • Kaartjes sturen
  • Even bellen / skypen / WhatsApp
  • Spelletje doen via mobiel / internet
  • Bidden voor rust
  • Tuin even opknappen, ramen lappen (met 1 of 2 personen)
  • Hond uitlaten
  • Bosje bloemen voor de deur leggen
  • Medicijnen brengen

Meld je aan als je iets (als groep) wilt doen via onderstaande button.

Ik wil iets doen

Iemand die hulp nodig heeft

Ben je een hulpverlener en heb je een cliënt die wel wat extra aandacht kan gebruiken in deze tijd? Of weet je van iemand in Wageningen die het niet trekt, en ook niet zelf om hulp kan vragen? Hier kun je iemand aanmelden.

Meer info & iemand aanmelden