Stichting Present Nederland

Wet en Regelgeving

Deze pagina geeft toegang tot de actuele stand van zaken met betrekking tot de Wet en Regelgeving van toepassing op Stichtingen Present in Nederland. Hieronder vind je alle relevante informatie die je als lokale stichting nodig hebt. Zorg dat je ingelogd bent met je Present account om alle informatie te kunnen raadplegen.

Voor een overzicht waar je als stichting aan moet voldoen, hebben we een handige checklist gemaakt, deze vind je hier.

Het belangrijkste in dit rijtje zijn (in volgorde van urgentie):

1. Sociaal veiligheidsbeleid toepassen in je eigen stichting (dit hebben we al voor je ontwikkeld) op straffe van een boete van € 90.000,- (zie de website van de KvK)
  2. Je verzekeringen
  3. Risico-Inventarisatie en Evaluatie (op straffe van een boete) en het Verzuimbeleid.
  4. De veranderde ANBI regels voor grote stichtingen maar ook de vereisten voor alle stichtingen
  5. Inschrijven van je bestuursleden als (pseudo)UBO bij de KvK en je bank

Daarna kun je de andere onderdelen oppakken.

Deze pagina’s zijn voor het laatst bijgewerkt op: 30 maart 2023