Present-groepen helpen Syrische vluchtelingen

20-06-2014

Culemborg/Geldermalsen/Tiel – Komende weken zullen er een aantal Syrische vluchtelingen in de regio West-Betuwe worden opgevangen. Present werft en begeleidtdiverse vrijwilligersgroepen samen met VluchtelingenWerk Oost-Nederland om de woningen woonklaar te maken.

De Syrische vluchtelingen die in Culemborg gehuisvest komen op uitnodiging van onze regering naar Nederland. De vluchtelingen worden nu door de vluchtelingenorganisatie UNHCR van de Verenigde Naties opgevangen en wonen nu nog in geïmproviseerde tentwoningen in en op parkeergarages in Libanon. Komende weken zullen ze per vliegtuig rechtstreeks naar de Betuwe worden gebracht waar de gemeenten Culemborg en Tiel huurwoningen voor hen beschikbaar heeft gesteld.

Deze maand worden in Geldermalsen ook Syrische vluchtelingen gehuisvest die zelfstandig asiel hebben aangevraagd in Nederland. Ze verblijven nu in een asielzoekerscentrum en hebben onlangs een verblijfsvergunning gekregen en hebben een woning toegewezen hebben. Dit betekent dat dezer dagen tientallen vrijwilligers in genoemde plaatsen in actie komen om woningen bewoonbaar te maken en in te richten.

Vrijwilligers

Via Stichting Present hebben verschillende vrijwilligersgroepen uit bedrijven, scholen en verenigingen zich aangemeld om mee te helpen. Dit gaat doorgaans om eenmalige klussen zoals schilderen, laminaatvloeren te leggen en meubels verhuizen. Present-vrijwilliger Jan: “Het is altijd weer mooi om te zien hoeveel je op een ochtend kunt doen als je samen met een groepje vrijwilligers aan de slag gaat.

Tegelijk is VluchtelingenWerk op zoek naar vrijwilligers om de gezinnen te begeleiden. Zodra de nieuwe bewoners in de Betuwe zijn gearriveerd zullen ze door deze begeleiders wegwijs worden gemaakt in de lokale samenleving. Hierbij kunnen nog volop mensen worden ingezet. VluchtelingenWerk werkt in deze regio voor de gemeenten Tiel, Geldermalsen, Buren, Neerijnen, Neder-Betuwe, West Maas en Waal en Culemborg. Saskia Klijn (vrijwilligerscoördinator): “Het is zeer dankbaar werk om deze mensen in onze samenleving wegwijs te maken en je leert Nederland op een heel andere manier kennen”

Help mee!

Mocht u geïnteresseerd zijn om als groep mee te helpen of als begeleider een gezin te begeleiden dan bent u zeer welkom om u hiervoor bij Stichting Present of VluchtelingenWerk aan te melden. Dit kan door een mail te sturen naar Present (voor groepen) info@presentwestbetuwe.nl of naar Saskia Klijn (VluchtelingenWerk): sklijn@vwon.nl. U zult dan worden uitgenodigd voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarbij we vraag en aanbod op elkaar zullen afstemmen. Alle hulp is welkom!

VluchtelingenWerk Oost-Nederland: http://www.vluchtelingenwerk.nl

Present West-Betuwe: http://www.presentwestbetuwe.nl