Start foto-ontmoetingsproject

26-10-2017

Foto-ontmoetings-project start 9 november in Culemborg

“Zie jij wat ik zie?” Deze vraag staat centraal bij het fotoproject Meet & Connect, waarin Culemborgse vluchtelingen en buurtgenoten elkaar leren kennen door zelf foto’s te maken van hun directe omgeving. Via de foto’s beleven zij de wereld door de bril van een ander en leren zij elkaar beter kennen en begrijpen. Meet & Connect gaat binnenkort van start en zoekt enthousiaste deelnemers!
Stel je voor, een vluchteling en zijn Nederlandse buurvrouw staan naast elkaar en kijken naar hetzelfde. Maar wat ze zien is totaal verschillend. Het is gekleurd door hun eigen ervaringen, geschiedenis en cultuur. Hoe kun je elkaar begrijpen als je niet weet wat de ander ziet? Met het fotoproject hopen we dat de deelnemers elkaar leren kennen door de foto’s die zij maken.

Wie je bent is wat je ziet. In het fotografieproject gaat het vooral om ontmoeting en ligt de nadruk op het verhaal achter de foto’s en wat de deelnemer ermee wil vertellen. Zo worden de beelden die we hebben over elkaar en onze omgeving bespreekbaar. Het project is een vervolg van het succesvolle pilotproject ‘Point of View’ waarmee vorig jaar een 20-tal ‘oude en nieuwe Culemborgers’ aan de hand van foto’s over elkaars belevingswereld hebben geleerd.

Anders dan vorig jaar, zal nu zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van de bekende foto-functie van de smartphone. Ook zal het project meer uitgaan en gelegenheid bieden voor mogelijkheid van communicatie in de (onlangs aangeleerde) Nederlandse taal.

De start bijeenkomst zal zijn op donderdag 9 november. Vervolgens is er iedere twee weken een bijeenkomst waarin de gemaakte foto’s onder begeleiding van getrainde vrijwilligers zal worden besproken. Na afloop van het traject zullen de meest spraakmakende foto’s met hun verhaal worden geëxposeerd.

Mee doen?

Wil jij leren fotograferen en met beelden je verhaal vertellen? Ben je nieuwsgierig naar de verhalen van vluchtelingen en andere bewoners van Culemborg? Doe dan mee met het fotografieproject Point of View. Er is weer plaats voor 20 deelnemers, dus wees er snel bij!

• Deelname is helemaal gratis
  • Deelname is mogelijk voor vluchtelingen en andere inwoners van Culemborg vanaf 18 jaar
  • Deelnemers beschikken over mobiele telefoon met camerafunctie en hebben geen fotografie ervaring nodig
  • Enthousiasme, betrokkenheid en aanwezigheid bij de bijeenkomsten tussen eind januari en maart 2016 zijn wel vereist
  • Basiskennis en kunnen spreken in de Nederlandse taal is noodzakelijk (bijvoorkeur na afronding taalcursus)

Meet & Connect is een initiatief van Stichting Present West-Betuwe en is mede mogelijk gemaakt door het Oranje Fonds, Provincie Gelderland en Bibliotheek Rivierenland.Aanmelden kan door te mailen naar meet.en.connect@gmail.com of te bellen met Wim Althuis (06-15075802).