Verhalen

B&W helpt bewoner bij maken nieuwe start

Het voltallige college van burgemeester en wethouders heeft een Winterswijker geholpen bij het schoonmaken van zijn huis. De man had al geruime tijd geen contact meer met de buitenwereld. Via de Sociale Dienst Oost-Achterhoek werd HIER ingeschakeld en de Wmo-consulent nam contact op met Present Winterswijk. De woning was namelijk zo vervuild dat er eerst een grote schoonmaak moest worden gedaan, voordat er huishoudelijke hulp kon worden ingeschakeld.

Hulp op goede plek
Present Winterswijk koppelde de burgemeester en wethouders aan de klus. Zij hadden al eerder aangegeven dat ze zich graag een keer wilden inzetten voor een Winterswijker. “Het was mooi en leuk om met elkaar de handen uit de mouwen te steken en een inwoner op weg naar een nieuwe start te helpen. De hulp die we konden bieden is op de goede plek terecht gekomen. Het is confronterend om te zien hoe snel een situatie volledig uit de hand kan lopen”, aldus een van de wethouders na afloop.

Volledige schoonmaakbeurt
Het team van B&W startte met het verwijderen van vervuilde apparatuur uit de keuken, deze konden niet meer schoongemaakt worden. Daarna kreeg de keuken een volledige schoonmaakbeurt. Op hetzelfde moment werd ook de woonkamer schoongemaakt. De bewoner hielp het college de hele middag mee en zorgde voor koffie.
Inmiddels is er een nieuw tweedehands keukenapparatuur geplaatst en een gasfornuis geïnstalleerd en gesponsord door een witgoed leverancier. Daarnaast hebben flexvrijwilligers van Present tweedehands meubilair en een bed geplaatst. De keukenapparatuur en het meubilair waren via het Sociaal Steunpunt geregeld. Via de Kledingbank werd beddengoed en huishoudtextiel geregeld.

Nieuw raam
Op dezelfde dag heeft iemand van De Variabele een kapot raam opgemeten. Binnenkort zal een nieuwe worden geplaatst. De projectcoördinator van Present had al contact met dit bedrijf voor De Variabele Doet!
Een aantal dagen later hebben de flexvrijwilligers de tuin opgeschoond en de oude apparaten en ander afval afgevoerd. Indien nodig wordt de man nog verder geholpen bij het schoonmaken van zijn huis door andere vrijwilligers van Present.

Doe ook mee!
Wil je ook samen met collega’s, vrienden, familie of een andere groep een mede Winterswijker te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!