“Gelijkwaardigheid ontstaat wanneer er echte ontmoeting is”

30 maart 2018

Present Winterswijk biedt sinds begin 2017 vrijwilligers de mogelijkheid om in de eigen woonplaats iets te doen voor en met mensen die te maken hebben met armoede, een slechte gezondheid en/of eenzaamheid. Anneke van Nierop is de drijvende kracht van Present Winterswijk. Zij koppelt de vrijwilligers aan hulpvragers. Haar motto is: “Wederkerigheid ontstaat als er gelijkwaardigheid is, gelijkwaardigheid ontstaat wanneer er echte ontmoeting is”.

Echte ontmoeting is wat Anneke en Present willen bereiken. Present wil present zijn in dat wat er nodig is en schakelt daar éénmalig vrijwilligers voor in met hun aanbod en wanneer zij kunnen. “Mensen hebben tegenwoordig minder tijd om een commitment aan te gaan voor vrijwilligerswerk, maar dat wil niet zeggen dat ze niet om willen kijken naar een ander. Het is een rijke ervaring mee te werken aan de leefbaarheid van je woonplaats, soms zo dichtbij”. De vrijwilligers helpen met opruimen van huizen, schoonmaken, sausen, schonen tuinen op, verhuizen, enzovoort. Vaak zijn het groepen collega’s, kerkgenoten of vrienden. Zij doen op deze manier iets alternatiefs, leuks en zinvols met elkaar. Het enthousiasme is groot en werkt aanstekelijk. De klus wordt met grote inzet, aandacht en humaniteit geklaard. Dat heeft zeker effect op de mensen die hulp vragen. Anneke: Nu zie ik de vrijwilligers soms denken: ‘Wat fijn dat we hier geholpen hebben’, maar stel je nou eens de andere kant voor: ‘hoe stoer is het dat je hulp toelaat in zo’n situatie’. Dat vind ik bijna van nog meer waarde”.

“Het omzien naar iemand is niet zozeer je portemonnee trekken, maar om werkelijk de ander te zien. Een lichtpunt voor de ander zijn. Hiermee wil ik niet zeggen dat situaties achter de voordeur eenvoudig op te lossen zijn, hier is maatwerk voor nodig”. Present is hier goed in. Projecten worden goed voorbereid, samen met de hulpverlener, en in professionele kaders gezet. Er wordt gekeken naar de eigen mogelijkheden van de hulpontvanger. Zo stimuleren we een eigen bijdrage en telt de hulpontvanger mee. “Tijdens het project probeer ik de samenwerking en ontmoeting  op gang te brengen. Door de ontmoeting met iemand anders uit een hele andere leefwereld ontstaat er wederkerigheid, dat ligt aan je houding en je benadering naar de ander toe. Als je zo de ander tegemoet komt, verrijkt het je eigen leven én dat van de ander”, besluit Anneke.

Nieuwsgierig geworden, kom dan een keer binnen bij Present in het Wuh-gebouw aan de Torenstraat 9 in Winterswijk. Eind februari werd dit gebouw feestelijk geopend, we zijn blij met deze fijne werkplek.