Gezocht: enthousiaste vrijwilligers voor Sociaal Groen

26 februari 2021

Present Winterswijk start dit voorjaar met het project Sociaal Groen. Binnen dit project helpen groepen vrijwilligers bij het duurzaam beplanten van tuinen van kwetsbare mensen. Mensen die door gezondheidsproblemen, een beperkt budget en klein sociaal netwerk zelf niet in staat zijn om hun tuin goed te onderhouden. Na de make-over van de tuin worden er vaste vrijwilligers aan de tuin gekoppeld. In overleg en samen met de bewoners houden deze vrijwilligers de tuin bij, totdat een onderhoudsarme groene en biodiverse tuin is ontstaan. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. De bewoner krijgt een groene tuin en zijn/haar sociaal isolement wordt verkleind. Voor de uitvoering van het project is Present op zoek naar diverse vrijwilligers, sponsors en donateurs om te helpen bij het vergroenen van Winterswijk.

Meer groen en contact

Met het project Sociaal Groen wil Present mensen met elkaar verbinden en buurten in Winterswijk vergroenen. Dit houdt in minder tegels en meer groen. “We willen dit samen met enthousiaste vrijwilligers doen. Mensen die houden van groen en anderen een natuurlijke onderhoudsarme tuin gunnen”, vertelt Anneke van Nierop, projectcoördinator van Present Winterswijk. Present wil de komende jaren ieder voorjaar en ieder najaar een aantal tuinen duurzaam gaan beplanten. “De planten die we willen gebruiken, zijn verschillend en ze hebben allemaal een eigen functie. Met de planten willen we insecten aantrekken en water vast houden”. Het project Sociaal Groen wordt ondersteund door de gemeente Winterswijk en woningcorporatie De Woonplaats.

Doe je mee?

Heb jij groene vingers? Vind je het leuk om een tuin te onderhouden en ondertussen een praatje te maken met de bewoner? Of vind je het leuk om een ontwerp voor een tuin te maken? Meld je dan aan als vrijwilliger voor Sociaal Groen bij Anneke van Nierop, projectcoördinator Present Winterswijk.

Naast vrijwilligers zijn we ook op zoek naar particulieren of bedrijven die ons project willen ondersteunen, door de donatie van planten, boomschors, bloembollen of een financiële bijdrage voor de aanschaf van diverse materialen. Wil je ons helpen bij het groener en socialer maken van Winterswijk, meld je dan als donateur bij Anneke van Nierop.