Hulp en ontmoeting tijdens Hart voor Winterswijk

25 februari 2022

Twintig fractieleden van het CDA, PvdA en Winterswijks Belang hebben zich op zaterdag 19 februari tijdens ‘Hart voor Winterswijk’ van Present ingezet voor diverse mede-Winterswijkers. “Eigenlijk hielden we er vooral een heel goed gevoel aan over. Zo fijn om met elkaar, iets voor een ander te kunnen betekenen”, liet een van hen na afloop weten. De dag bood de fractieleden de kans om ‘achter de voordeur’ kennis te maken met verschillende inwoners. Present Winterswijk organiseerde de dag naar aanleiding van diverse presentaties die vorig jaar aan bijna alle gemeenteraadsfracties zijn gegeven. Veel van hen gaven toen aan zich te willen inzetten tijdens een Presentproject.

Gezellig gepraat en gelachen

Zes fractieleden van Winterswijks belang hielpen een oudere vrouw met weinig netwerk bij het in orde maken van haar tuin en schilderden de woonkamer. Door gezondheidsproblemen lukte het de vrouw niet om dit zelf te doen en daarom vroeg de sociaal werker van De Post hulp bij Present. ’s Middags maakten flexvrijwilligers van Present de klus af door de keuken te sausen en spullen weer op hun plek te zetten.

“De vrouw was erg blij en tevreden met het resultaat”, liet de sociaal werker na afloop weten, “Er is door de groep vrijwilligers heel hard gewerkt en er was leuk contact tussen de vrijwilligers en haar. Er werd gezellig gepraat en gelachen”.

Overzicht

De PvdA’er waren met acht vrijwilligers present om een vader te helpen bij het opruimen en ordenen van zijn huis en tuin. De man woont op een camping, maar moet daar weg. Omdat hij naast zijn werk en de zorg voor zijn kinderen zelf haast geen tijd heeft om te klussen, schakelde een jeugdconsulent Present in. De vrijwilligers ruimden alle kamers in het huis op, verwijderden sloopafval, maaiden het gras en snoeiden struiken. De spullen die niet meer gebruikt kunnen worden, werden in een container gelegd. De vader kan weer verder met klussen, nu er weer overzicht is.

De CDA-fractie hielp met zes mensen een alleenstaande moeder bij het opruimen van haar schuur. Alle spullen werden buiten gesorteerd, bruikbare spullen werden naar de kringloop gebracht en het afval naar de milieustraat. Daarna werd de schuur weer opnieuw ingericht. De vrouw vond het erg moeilijk om de spullen uit te zoeken, maar gelukkig ging de groep vrijwilligers hier geduldig mee om en hadden ze een goed contact met haar.

Doe ook mee!

Wil je ook samen met collega’s, vrienden, familie of een andere groep een mede Winterswijker te helpen en zo te ervaren wat een paar uur van jouw tijd betekent voor een ander? Meld je dan nu aan!