Present combineert Sociaal Groen met Together Days Parochie

28 april 2022

Voor de derde keer organiseerde Present Winterswijk op vrijdag 22 april een Sociaal Groen-dag. Tijdens deze dag kregen drie voortuinen van Winterswijkers die wel wat extra handen en ondersteuning konden gebruiken een groene metamorfose. Elf vrijwilligers van de HH Paulus en Ludger Parochie zetten zich tijdens deze dag in als onderdeel van hun Parochie Together Days op 21, 22 en 24 april, waarbij 22 april in het teken van ontmoeting stond.

Groene aandacht
Groene aandacht stond centraal tijdens de dag, aandacht voor de tuinen én ruimte voor ontmoeting met de bewoners. Dat is gelukt.Ik vond het leuk om te doen, we hadden een fijne groep. Het heeft me geraakt dat een jong iemand zoveel hulp nodig heeft om zelfstandig te kunnen leven”, liet een van de vrijwilligers na afloop weten. Dit keer werd er via hulpverleners van Humanitas, JongPlus en Sius de hulp ingeroepen van Present voor het opknappen van de tuinen. De reactie van een van de hulpverleners: “Wat een fijne middag. Geweldig. Mijn client is heel blij en dankbaar met alles. Fijn om dit met zo’n leuke groep te doen”.

Samenwerking
Present werkt voor het project samen met de gemeente, De Woonplaats, hulpverleners en Hovenier Wenninkhof. Eigenaar Jan Bent van Hovenier Wenninkhof maakt voorafgaand aan de dag een plan voor iedere tuin en is op de dag zelf aanwezig om de vrijwilligers te ondersteunen en helpen. Daarnaast levert hij de planten. De bewoners geven naar draagkracht een financiële bijdrage voor de planten.

Over Sociaal Groen
Met Sociaal Groen zorgen we voor meer groen in de wijk en willen we mensen met elkaar verbinden. Tijdens de Sociaal Groen-dagen gaan groepen vrijwilligers onder begeleiding aan de slag. Ze wieden, snoeien en verwijderen tegels. Daarna planten ze onderhoudsarm en eco-vriendelijk groen. Na de make-over helpen vrijwilligers de bewoners met het onderhoud van hun tuin. Zo ontstaan er mooie contacten. Tegelijkertijd draagt het bij aan meer groen, een nette leefomgeving en betere klimaatbestendigheid. Sociaal Groen wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen vanuit de gemeente, De Woonplaats en diverse fondsen. In maart ontving Present daarnaast een cheque van 905 euro voor het project Sociaal Groen van de dames dinsdag spelers van Golf & Country Club Winterswijk.

Doe je ook mee?
Vind je het leuk om een tuin te onderhouden en af en ondertussen een praatje te maken met de bewoner of wil je meedoen met de Sociaal Groen-dag in het najaar? Meld je dan aan als vrijwilliger voor Sociaal Groen bij Anneke van Nierop, projectcoördinator Present Winterswijk, anneke.van.nierop@presentwinterswijk.nl of T 06 14747345.