Present gaat van start in Aalten en Dinxperlo

20 mei 2021

Present Winterswijk heeft een nieuw zusje: Present Aalten-Dinxperlo. Present Aalten-Dinxperlo is de vierde Stichting Present in de Achterhoek en de 75ste in Nederland. In de Achterhoek zijn naast Present Winterswijk, Present Doetinchem, Present Bronckhorst en nu dus ook Present Aalten-Dinxperlo actief. In 2020 hebben ruim 1.100 Achterhoekse vrijwilligers zich meer dan 5.000 uren ingezet voor een medemens in de gemeenten Doetinchem, Winterswijk en Bronckhorst. In heel Nederland waren dit in 2020 bijna 39.000 vrijwilligers met een inzet van ruim 150.000 uren. Begin juni zal een groep vrijwilligers van Iets Anders Makelaars als eerste een Presentproject oppakken in Aalten.

De vrijwilligers die zich bij Present aanmelden voor het doen van een eenmalige klus worden door projectcoördinatoren gekoppeld aan de hulpvragen in hun regio. José van Hal is sinds maart 2021 de projectcoördinator van Present Aalten-Dinxperlo. Bij de start van een Present-project is de coördinator net als de hulpverlener aanwezig. “Als coördinator blijf ik er niet voortdurend bij, maar ik ben wel bereikbaar voor als het nodig is. En bij de afsluiting ben ik er ook weer. Na afloop wordt ieder project geëvalueerd: wat ging er goed, en wat zou nog beter kunnen?”

Samenwerking
Present werkt vaak en graag samen met andere organisaties. “In Doetinchem werken we bijvoorbeeld voor het tuinonderhoud samen met Sité Woondiensten, Pauropus en Stadskamer Doetinchem. Een groep vrijwilligers schoont dan via Present een verwilderde tuin op, waarna de vaste vrijwilligers van de Stadskamer het structurele onderhoud oppakken”, vertelt De Vries, “Een soortgelijke samenwerking hebben we in Winterswijk met bijvoorbeeld het Kluspunt van de Winterswijkse Uitdaging”. Present hoopt in Aalten en Dinxperlo eveneens een goede relatie op te bouwen met andere organisaties binnen welzijn, zorg en wonen. Hiervoor zijn al diverse contacten gelegd.

Omzien naar elkaar
Het bijzondere van Present is volgens de twee vrouwen niet alleen dat ze uitgaan van het aanbod van de groep vrijwilligers en de impact van de projecten, maar vooral ook het feit dat diverse groepen uit de maatschappij elkaar ontmoeten en zich verbinden. Dat sociale contact is een minstens zo belangrijk element.  “Het gaat wat ons betreft om ‘omzien naar elkaar’: Achterhoeks naoberschap in een modern jasje. We horen dat er op dit gebied al veel gebeurt in Aalten en Dinxperlo en willen daar graag ons steentje aan bijdragen”, besluit Van Hal.