Rectoren VO in actie voor Present

5 december 2017

Je kunt op het jaarlijkse collegiale uitje natuurlijk gaan lasergamen of golfen, maar een aantal rectoren van Rectorenkring Oost Gelderland besloten dit jaar iets heel anders te gaan doen. Zij besteedden hun teamuitje aan het helpen van mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken. Samen met de beide Presentstichtingen in de Achterhoek (Doetinchem en Winterswijk) voerden zij vier zinvolle en mooie projecten uit.

De enthousiaste rectoren en hun partners staken de handen uit de mouwen voor een aantal mensen in een kwetsbare situatie. Er werd geschilderd, gebeitst, een woning opgeruimd, afval afgevoerd en een tuin opgeschoond. Omdat er in de loop van de middag werd gestart, is er heel hard gewerkt om voor het donker klaar te zijn. Er kwam nog een spontaan vervolg voor één van de hulpontvangers: de ’tuingroep’ bood aan in het voorjaar nog graszoden te komen leggen. Mevrouw was ontroerd: ‘dat er nog zulke mensen zijn die me willen helpen. Het is heel fijn dat zo’n stichting er is om ons hulp te geven’.

Eén van de hulpontvangers vond het in het begin best wel eng. Hulp aanvaarden is heel moeilijk. ‘Maar’, aldus mevrouw, ’ik heb diep respect voor deze mensen en weer vertrouwen gekregen dat er mensen zijn die goede bedoelingen hebben. Het heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf weer een beetje terug heb. Een nieuwe start met mijn kinderen’.

De rectoren vonden het een bijzondere ervaring: Het was indrukwekkend en fijn om te kunnen doen; het was soms verdrietig, je zou meer willen doen. Maar het was ook gezellig en had een meerwaarde om je collega’s in dergelijke omstandigheden mee te maken.