Statushouders en jonge meiden helpen ouderen tijdens wandelmeerdaagse

5 juli 2017

Drie statushouders vanuit het AZC Winterswijk en een aantal meiden van Girls@Home hebben in juni vanuit Present Winterswijk meegeholpen bij de wandelmeerdaagse van drie woonzorgcentra van Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé. Een jongere: “Ik dacht dat het saai zou zijn, maar het was zo leuk met deze oudere mensen. Je ziet dat ze er vrolijk van worden”.

De statushouders en jonge meiden hielpen de ouderen door hun rolstoel te duwen of hen te ondersteunen bij het wandelen, wanneer dit nodig was. Er werd op drie avonden een wandeling van ongeveer twee kilometer gelopen vanuit Pelkwijk, Berkhof en Vredense Hof. De vrijwilligers volgden voor de meerdaagse nog een korte training over hoe ze het beste iemand in een rolstoel kunnen duwen.

Het was mooi om te zien dat binnen dit project de opzet van Present om mensen met elkaar in contact te brengen en met elkaar te verbinden slaagde. Het waren wandelingen met ontroerende momenten, zoals het moment waarop een van de statushouders een bloem gaf aan een van de ouderen. Of een oudere die aan de hand van foto’s iets over haar leven vertelde aan één van de statushouders.
Zowel de ouderen als de jongeren hadden veel plezier tijdens de wandelmeerdaagse. “Wat me bij is gebleven is de vrolijke persoonlijkheid van de meneer met wie ik liep en de dankbaarheid richting mij persoonlijk”, vat een jonge vrijwilliger samen.