Lions Club present bij De Heem

20-05-2019

Ook dit jaar was de Lions Club Castellum Laurum weer vol enthousiasme present. De club had zich in 2 groepen gedeeld:
Bij Woonvoorziening De Heem werd de entreetuin onkruidvrij gemaakt, werden struiken grondig gesnoeid en werd er nieuw grind op de paden verspreid. Wat een verschil na 2,5 uur in de volle zon werken. De aangeboden lunch na afloop was dan ook een welkome afsluiting van het intensieve werk.
De andere groepsleden namen bewoners van t Oudelandt mee naar de streekmarkt. Na een ijsje was het tijd voor een heerlijke voorjaarswandeling door het nieuwe Westdampark en het Brediuspark.
Wat een dankbaar gevoel geeft het als je anderen door je aanwezigheid zo blij kunt maken!

Lees onder de foto verder hoe de groep deze dag ervaren heeft :

Handjes uit de mouwen, een korte impressie

De uitnodiging kwam van Harm: wie wil meehelpen het aanzicht van boerderij De Heem aan Veldwijk op te knappen? Onkruid verwijderen, snoeien en nieuw grind aanbrengen, wie wil dat niet op z’n vrije, zonnige zaterdagochtend?  Wij dus: Ciske, Johan, John en Willem.

De Woonvoorziening De Heem, onderdeel van het Leger des Heils Welzijn en Gezondheidszorg Midden Nederland, had zich bij de stichting Present gemeld met die vraag. En zo kwam die dus bij onze Servicecommissie.

Om 9.00 uur stond majoor Ans Wimmers ons al met verse koffie en stroopwafels op te wachten. We kregen uitleg over de bewoners (21 mannen met ernstige alcohol- en drugsverslaving) die elk in een eigen portcabine wonen, achter op het terrein. Het Leger probeert ze met speciale zorg en dagbesteding te stabiliseren. Lukt dat niet dan vallen deze mannen terug in hun daklozen bestaan. Een heftige doelgroep dus. Ook kregen we een persoonlijk inkijkje in het Leadershipprogramma van het Leger. Indrukwekkend! Ans vertelde ons hoe ze vorig jaar september is begonnen als locatiemanager op De Heem. Daarvoor zat ze 2 jaar in Hong Kong. Ans houdt wel van een avontuur.

De klus was een echte uitdaging. Al maanden was niets aan de voortuin gedaan. Het resultaat na ruim 3 uur hard werken (en de nodige koffie/water) mag er zijn. De vooringang, het aanzicht van de boerderij ziet er weer verzorgd uit.

Na afloop was er voor ons een heerlijk lunch (gevulde bruinenbonensoep met belegde broodjes) en kregen we nog een rondleiding over het terrein. Ook mochten we in één van de cabines een kijkje nemen.

Moe, maar tevreden èn onder de indruk wat het Leger hier doet, namen we tegen enen afscheid van de majoor.