Zomerpakkettenactie 2022

03-05-2022

De zomer is een tijd van ontspannen, genieten van de zon, natuur en de tijd die we met elkaar door kunnen brengen. Genieten van de zomervakantie dus! Maar wat doe je als gezin als er te weinig geld is om vakantie te vieren en leuke dingen te doen? De zomer kan heel lang duren als de mensen om je heen wél op vakantie gaan en wél naar een pretpark of dierentuin kunnen gaan.

Stichting Present Woerden organiseert deze zomer voor de 5e keer op rij de zomerpakkettenactie om de zomer voor een aantal van deze gezinnen een beetje zonniger te maken. Dit doen we samen met de actie vakantietas Woerden van het Plaatselijk Beraad van Kerken. De pakketten worden samengesteld door vrijwilligers en komen terecht bij cliënten van maatschappelijke organisaties. In 2021 heeft deze actie 60 pakketten opgeleverd!

Inhoud pakketten
Het pakket wordt samengesteld door groepen uit diverse kerken of particulieren uit de gemeente Woerden. De inhoud? Denk dan aan zomerspeelgoed, gezelschapspellen, leuke tijdschriften etc. Er wordt ook steeds vaker een ‘belevenis’ in de pakketten gedaan: een aanbod van de samenstellers om samen met het ontvangende gezin naar de speeltuin te gaan, of samen buitenspelletjes doen, of picknicken etc. Per pakket wordt gekeken naar wat wenselijk/mogelijk is voor de samenstellers en ontvangers: alles gaat in goede afstemming tussen de samenstellers en de hulpverlener zodat het ook echt een pakket op maat wordt.

Pakket samenstellen
Je kunt je tot 1 juni opgeven als je een pakket samen wilt stellen. Vul dit formulier in zodat we al je gegevens hebben en we de juiste match kunnen maken.

Heb je je al aangemeld? Dan krijg je halverwege juni  bericht over het gezin waar je een zomerpakket voor gaat samenstellen.
Heb je vragen of ben je op zoek naar tips voor het samenstellen van het zomerpakket, kijk dan hier voor inspiratie!

Aanmelden gezinnen door Maatschappelijke organisatie
Wil je als ondersteuner, begeleider of hulpverlener een gezin opgeven voor de zomerpakkettenactie? Vul dan voor 1 juni dit formulier in.

Financieel ondersteunen
Ben je enthousiast over deze actie, maar lukt het even niet om een pakket samen te stellen? Met een gift help je net zo goed mee! Daarmee kunnen we bonnen voor een ijsje of een uitje in de zomerpakketten stoppen. Doneren kan via https://stichtingpresent.nl/woerden/steun-ons/doneren/

Persoonlijk langsbrengen, waarom?
De samenstellers brengen het pakket zelf langs bij het gezin. Het kan zijn dat je je bedenkingen hebt bij het zelf langsbrengen, omdat dat wat ‘weldoenerig’ kan aanvoelen. We hebben dit nagevraagd bij de ontvangende gezinnen en hun hulpverleners en het blijkt zo niet ervaren te worden. Vaak vinden ze het al heel bijzonder dat mensen dit zomaar doen, dat ze doen wat ze beloven, dat ze de tijd nemen om langs te gaan en dat ze het gezin met respect behandelen. Eén van de samenstellers: “Het gezin zat al met koffie op ons te wachten. Ze waren enorm verrast en heel dankbaar voor dit pakket. We waren stil van hun verhaal. We hadden veel respect voor de manier zoals ze met hun tegenslagen omgingen en alle energie gebruikten om er voor hun kinderen te zijn. Voor hen en voor ons was het een bijzondere morgen”.  Mocht dit je twijfel niet wegnemen, mail ons, dan kijken we wat mogelijk is.

Naar wie gaan de zomerpakketten? Informatie over de doelgroep
Present werkt in alle gevallen samen met hulpverleners die in kunnen schatten waar een zomerpakket een mooie aanvulling is. Bij deze gezinnen speelt vaak meer dan alleen weinig geld, zoals gezondheidsproblemen en/of is er sociale problematiek. De hulpverlener zorgt ervoor dat het contact voor jullie goed verloopt, maar het is voor jullie als samenstellers goed je er van tevoren bewust van te zijn dat je soms in aanraking kunt komen met moeilijke situaties en dat de reactie van het gezin soms anders is dan hiervoor beschreven. Natuurlijk hopen we dat jullie nog steeds enthousiast zijn voor deze actie, want een pakket is op deze plekken juist heel erg welkom!