Bruggen bouwen met kerstpakketten?

18-11-2019

Bron: Zaan Kompas 03/11/2019

Een brug slaan tussen mensen die iets hebben te bieden en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Daarvoor werd tien jaar geleden Stichting Present Zaanstreek opgericht. Naast het organiseren van vrijwilligersprojecten startte Present in december 2010 een Kerstpakkettenactie. Rond de 100 pakketten vonden hun weg naar gezinnen en alleenstaanden die tijdens de kerstdagen wat extra’s konden gebruiken. Vorig jaar, 280 pakketten! Hoe kom je aan zoveel pakketten en hoe die te bezorgen bij zoveel adressen. Welke adressen moeten dat zijn?

Dat vraag ik aan Bertine Geluk. Eén van de oprichtsters van Present Zaanstreek. Zij organiseerde de eerste kerstpakkettenactie in 2010. Het is haar vrijwilligerswerk voor Present gebleven.

Bertine:
“Elk jaar proberen we de actie te verbeteren. In september beginnen we met de voorbereiding. Eind oktober vragen we wie wil meedoen: leden van Zaanse kerken zijn de grootste groep, kinderen van basisscholen, tieners van het Pascalcollege en mensen die zich aanmelden via de website. De bezorgadressen krijgen we van zo’n 20 verschillende maatschappelijke organisaties: Sociale Wijkteams, Odion, SMD, Straathoekwerk, GGD, Buurtgezinnen, Stichting MEE etc. We vragen naar de samenstelling van het huishouden op een adres. Zijn er kinderen en van welke leeftijd? In december begint het puzzelen: het verdelen van de adressen over de pakkettenmakers. Die willen graag weten voor welk huishouden hun pakket bestemd is. Ze kunnen er dan iets extra’s in doen. Een voorbeeld: een leerling van Pascal deed zwembadkaartjes in het pakket voor een gezin met kinderen”.

Dan komt de week voor de kerstdagen. Veel contacten met bezorgers, organisaties. Spannend voor de pakkettenmakers die zelf hun pakket gaan bezorgen. Je staat voor iemands deur en belt aan. ‘Is dat echt voor mij? Dankjewel!’ Zo’n reactie stemt je blij en dankbaar. Maar soms kan het ook anders gaan. Iemand doet open, neemt het pakket zwijgend aan en sluit de deur. Dat kan de gever teleurstellen.

Bertine:
“De doelgroep van ontvangers is heel divers. Niet iedereen maakt gemakkelijk contact. De ontvangers zijn niet voor niets cliënt van een hulporganisatie. Neem het iemand niet kwalijk wanneer hij of zij niet zo spontaan reageert. Jij hebt toch laten merken dat je om iemand geeft. En dat is wat mij steeds motiveert: dat ik kan helpen om mensen met elkaar in contact te brengen. Dat geeft mij energie!”

(Hans Hoeksema)