De behangklus – Tijdcollecte PGZ 9 november 2019

Om 9.00 uur staan we op de stoep bij ons klushuis. Jacqueline, de projectcoördinator van Present, samen met Koos, Jaco en Joost. We worden warm onthaald door het gezin waar we vandaag gaan behangen. Vanwege problemen met de gezondheid kunnen de gezinsleden deze klus niet zelf klaren, dus zijn ze erg blij met onze hulp. Eerst een lekkere kop koffie om goed wakker te worden en dan aan de slag in de woonkamer. Daar moeten vandaag ruim 50 banen behang aan de wanden worden vastgeplakt. Een pittige uitdaging voor ons vrijwilligers. Gelukkig blijkt Koos over veel ervaring en technisch inzicht te beschikken. Hij is vandaag dus onze aanvoerder. Koos plakt de banen met grote precisie tegen de wand en werkt ze met een schaar netjes bij. Radiatoren, leidingbuizen en stopcontacten worden door hem fluitend en in een hoog tempo genomen. Jaco en Joost zorgen voor de aanvoer van het behang. Zij knippen de banen op lengte, voorzien ze van lijm en brengen ze naar Koos. Het gaat als een trein. Natuurlijk wordt de innerlijke mens niet vergeten. Rond 12.00 uur brengt Jacqueline een voedzame lunch. Ook voorziet de heer des huizes ons regelmatig van koffie. Tijdens het werk is er natuurlijk alle gelegenheid om gezellig bij te praten. Allerlei onderwerpen passeren de revue. De veelkleurigheid van de kerken in Zoetermeer. De schoonheid van de Nederlandse taal, bij voorbeeld van het woord epibreren. Herinneringen aan het werken op de boerderij en in de tuinderij. Tv series uit lang vervlogen tijden, zoals Swiebertje, Pipo de Clown en Coco de vliegende knorrepot. Inderdaad, twee van de drie vrijwilligers die hier vandaag actief zijn, hebben de status van pensionado. Zo vliegt de tijd voorbij. Rond 16.30 uur komt Jacqueline kijken hoever we zijn. Nog vier baantjes slechts. Dat moet lukken. Jacqueline is niet met lege handen gekomen. Er zijn pannenkoeken en snoepjes voor de noeste werkers. Klokslag 17.00 uur is onze klus geklaard. Nog even een paar pannenkoeken verorberen en dan weer naar huis. We worden uitvoerig bedankt door de bewoners van het huis en vrolijk door hen uitgezwaaid. Met een zeer voldaan gevoel keren we huiswaarts. Het is een mooie en welbestede dag geworden.