Samen voor de stad

10-08-2021

Op 25 september organiseert het Inter Levensbeschouwelijk Overleg Zoetermeer (ILOZ) in samenwerking met Present Zoetermeer Samen voor de Stad. Bij Samen voor de Stad willen we met vrijwilligers een dag(deel) wat betekenen voor de mensen in Zoetermeer. Present Zoetermeer zal de activiteiten coördineren. Na afloop van de projecten willen we met elkaar eten.

Er zijn diverse mogelijkheden. Zo kun je mee doen aan een sociaal project. Je gaat dan in een verpleeghuis of een gezinsvervangend tehuis voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking iets leuks doen. Denk daarbij aan wandelen en dan ergens koffie drinken met iets lekkers erbij, pannenkoeken bakken en die samen op eten, een spelletjesmiddag (binnen of buiten), een uitje, tutten door bijvoorbeeld nagels te lakken, voorlezen of samen muziek maken.

Ook een gezinsproject behoort tot de mogelijkheden. Je gaat samen met een gezin (veelal in armoede levend) iets leuks doen.

En als laatste zijn er onze praktisch projecten bij mensen achter de voordeur. Je kunt dan denken aan: behangen, schilderen, tuinieren, laminaat leggen, schoonmaken, opruimen of verhuizen.

De projecten die Present organiseert komen altijd terecht bij mensen die het echt kunnen gebruiken. Present werkt daarvoor samen met allerlei verschillende maatschappelijk organisaties in de stad. Bij de gezinsprojecten en de praktische projecten zal het veelal gaan om mensen die in armoede leven. Bij de sociale projecten gaat het meer om extra aandacht geven.

Present vind het belangrijk dat er ontmoetingen ontstaan tussen mensen die het goed hebben en wat voor een ander kunnen betekenen en mensen die het minder hebben en die hulp goed kunnen gebruiken. We vragen bij de potentiële vrijwilligers uit wat ze graag zouden willen doen, wat ze goed kunnen en andere wensen hebben over hun project. Met deze inventarisatie in de hand gaan we de projecten vorm geven die passen bij de wensen van de vrijwilligers. Hiermee hopen we dat de vrijwilligers een goede vrijwilligerservaring hebben en mensen het weer gewoon gaan vinden om naar elkaar om te zien.

Wil je mee doen op 25 september meld je dan aan door het aanmeldformulier in te vullen. Dit formulier vind je hier:

Ben je zelf niet in staat het formulier in te vullen of heb je vragen dan kun je bellen met Gerda Griffioen, algemeen coördinator Present Zoetermeer,  tel. 06-24975092.