Groepsproject eigen team en bestuur

20-12-2017

Elk jaar doen we met het eigen team en bestuur van Present Zwolle ook een project. Vaak is dat een klusproject, omdat we met veel handjes zijn, maar dit jaar was het anders. We hebben een sociaal project gedaan bij IJsselheem, locatie Theodora Vos de Wael. Dit zorghuis in Zwolle is een veilig thuis voor ouderen met dementie. Hier wordt het kleinschalig wonen gehanteerd, wat betekent dat er met maximaal 6 of 7 mensen een huishouden wordt gevoerd binnen het gebouw. Eten koken, wassen, strijken, boodschappen doen, alles doet men samen. Net als in ieder ander huishouden. In dit geval zijn er 5 huishoudens te vinden in het pand.

Nadat we een uitgebreide introductie over het reilen en zeilen in het huis hadden gekregen van Gooitske Boerman, is de groep verdeeld over de huiskamers. Omdat per dag wordt bekeken waar de bewoners of medewerkers behoefte aan hebben, kregen we in de huiskamers zelf pas te horen wat de bedoeling was. In de meeste huiskamers zijn de kerstbomen opgetuigd, maar ook appeltaartjes bakken en strijken stonden op de to-do lijst.

Bijzonder contact

Vrijwilligerswerk doen bij demente mensen lijkt misschien nutteloos omdat ze, cru gezegd, morgen zijn vergeten dat je vandaag geweest bent. Toch is het echt van groot belang dat er ook bij deze mensen vrijwilligers worden ingezet. Een spelletje doen, koekjes bakken, foto’s kijken, koffie drinken, liedjes zingen of gewoon aanwezig zijn, het kan voldoende zijn om iemand een goed gevoel te geven. En gevoel gaat verder dan geheugen. Gevoel is blijvend.

Het contact met de bewoners van het zorghuis was daarom erg bijzonder. We kregen hulp bij het opzetten van de kerstbomen. Tips en adviezen gebaseerd op “hoe mijn moeder dat vroeger deed” . Er waren ook bewoners die erg in zichzelf gekeerd waren. Maar de herkenbare geur van verse appeltaart en de glinstering van kerstballen zorgde toch voor echt contact. Ook al was het soms maar even. Een korte oogopslag, een klein onsamenhangend verhaal, een glimlach, genoeg om te zien dat het echt niet voor niets is dat we daar zijn.

Natuurlijk vinden de medewerkers van het zorghuis het ook fijn als er helpende handen aanwezig zijn. het opzetten van een kerstboom neemt zo maar twee uur kostbare tijd in beslag. Hoe fijn is het dan als iemand anders dat komt doen. Een beetje reuring op de groep, nieuwe energie, het doet meer dan je je kunt voorstellen.

Ook al is het organiseren en begeleiden van Projecten en Trajecten voor ons vrijwel dagelijkse kost, een eigen project uitvoeren blijft indrukwekkend. De mensen van het zorghuis hebben ons geraakt en we zijn dankbaar dat we bij ze mochten helpen die dag.

Wil je meer weten over onze sociale projecten of hoe jij (met jouw groep) ook Present kunt zijn? Neem dan contact met ons op via info@presentzwolle.nl of bel naar 038-4608570.