Waarom het belangrijk is dat onze Projecten door professionals worden begeleid

21-12-2017

Een Presentmedewerker: “Het is dinsdagmiddag en de telefoon op kantoor gaat.

Ik neem op en hoor al snel dat het geen hulpverlener is, maar iemand die hulp voor zichzelf nodig heeft. Ze wonen in Hasselt en hebben een huisje gekregen in Zwolle waar ze volgende week de sleutel van krijgen. Heel veel hulp heeft afgezegd en nu weten ze niet hoe ze alles moeten gaan doen.

Er is eerst een hulpverlener nodig

Ik geef aan dat ik begrijp dat dit erg vervelend voor hen is, maar dat ze helaas niet zichzelf kunnen aanmelden. Hun hulpverlener moet dit voor hen doen. Dit omdat er vaak veel meer speelt in een situatie dan alleen de praktische hulpvraag. Een hulpverlener kan goed inschatten wat er precies nodig is.
De volgende dag krijg ik een telefoontje van een maatschappelijk werker over dit echtpaar. Ondanks dat ze maar een paar keer een gesprek met hen heeft gehad, stemt ze toe om de rol van contactpersoon voor dit project te zijn zodat deze mensen hulp via ons kunnen krijgen. Het lukt mij om met ons P-team (spoedteam) drie groepen de week erop in te plannen die gaan helpen met schilderen en verhuizen. Geweldig!

Waarom eigen netwerk soms ontbreekt

Nog voordat het P-team aan de slag gaat, krijg ik echter uit verschillende hoeken te horen dat het echtpaar boos/gefrustreerd heeft gereageerd op mensen die hen probeerden te helpen. Deels begrijpelijk, deels ook vaak precies de reden waarom mensen zelf niet zo’n groot netwerk hebben. Als je hulp biedt en je zou deze doelgroep niet kennen zoals wij daar ervaring mee hebben, is het heel makkelijk om te denken: ‘Als het op deze manier moet, zoek je het zelf maar uit’.

Toch is dit precies de doelgroep die het zonder hulp van een goede bemiddelaar die dit begrijpt, niet redt. Alleen, hoe ga je dit nu inzetten op een manier waarop én deze mensen echt geholpen worden én het voor de groep veilig/prettig is? Want we zijn ook zuinig op onze vrijwilligers.

De kracht van professionals

Dit is precies zo’n situatie waaruit blijkt dat het nodig is dat Present professionele coördinatoren heeft die (in dit geval) zelf ook hulpverleners zijn en dus dit soort situaties goed kunnen inschatten en doorzien. Ik overleg met mijn collega, ook hulpverlener, en we besluiten om de drie groepen gewoon door te laten gaan. Maar ook dat we er verstandig aan doen om eerst zelf (zonder vrijwilligers) met het echtpaar en de hulpverlener te overleggen. Juist omdat de hulpverlener er nog niet zo lang in zit en zij deze mensen niet goed kent, pakken we dit samen op en maken we goede duidelijke afspraken met deze hulpontvangers. Ook heb ik benoemd dat ik had gehoord hoe ze hadden gereageerd op andere hulpaanbieders. Ik heb aangegeven dat ik begrijp dat het voor hen spannend is, maar ook dat ik zo’n reactie niet wilde voor het P-team. Samen met de hulpverlener hebben we daarop de ins en outs doorgesproken en een contract opgesteld en ondertekend, zodat ze heel goed wisten wat ze wel en niet konden verwachten van het Presentproject.

Het resultaat

De projecten op de drie dagen waren een groot succes! De groepen hebben het heel erg leuk gevonden en ze vertelden zelfs dat ze deze hulpontvangers heel prettig vonden 😊. Er is veel werk verzet en de sfeer was erg goed, waar ook de hulpontvangers heel dankbaar voor waren.

Maar…. zonder een goed/professioneel voortraject had dit dus ook heel makkelijk op een enorme afknapper voor beide partijen kunnen uitlopen. En dat is precies de toegevoegde waarde van onze professionals.”

Wil je meer weten over onze werkwijze en professionals? Neem dan contact met ons op.