Corlien: onze professional voor coördinatie van groepen en Projecten

31-01-2018

In november vorig jaar zijn we begonnen met een blogreeks over waarom het zo belangrijk is dat wij als Present Zwolle werken met een vast team van (betaalde) professionals. Zo heb je al kunnen lezen wat het verschil is tussen een vrijwilligersorganisatie en een organisatie zoals wij, die vrijwilligers bemiddelt. En er kwam een prachtig voorbeeld langs van een situatie waarin onze vakkennis onmisbaar was.

Deze maand stellen we je graag nog beter voor aan onze Coördinator Groepen en Projecten: Corlien van der Meulen. Corlien is al sinds 2008 Present. Daarnaast is ze moeder van een prachtige dochter van 6. Ze woont in Holtenbroek en geniet enorm van mensen. Nieuwe dingen opzetten waarmee ze anderen kan helpen vindt ze het leukste dat er is. Net als leren van en over God. En reizen. Vergeet bij Corlien vooral het reizen niet!

Al 10 jaar Coördinator Groepen en Projecten

Corlien is al 10 jaar in dienst als Coördinator Groepen en Projecten, al is die functie in de laatste jaren wel flink veranderd. Inmiddels valt hier naast het begeleiden van de Projecten ook het contact met bedrijven leggen en onderhouden onder. Innovatie is daarnaast ook een groot onderdeel van haar werk. Gelukkig maar, want dat is wat het voor Corlien zo leuk maakt. Geen dag is hetzelfde. Van alles tegelijk en door elkaar doen is een van haar grote talenten.

De Projecten zijn vaak al op korte termijn, waardoor ze snel en makkelijk moet kunnen schakelen tussen haar werkzaamheden en prioriteiten. Omdat er veel partijen bij een Project betrokken zijn (bijvoorbeeld de maatschappelijke organisatie, de hulpontvanger, de groep vrijwilligers en collega’s van Present Zwolle of de Gift City) heeft ze veel lijntjes tegelijk lopen en is het belangrijk dat ze overzicht en regie kan behouden.

Professionele Meerwaarde

Als we Corlien vragen waar haar professionele meerwaarde in zit is haar antwoord helder:
“Ik heb een hulpverlenersachtergrond en heb veel in verschillende landen met verschillende culturen gewerkt. Dit biedt een groot voordeel bij het kunnen inschatten van verschillende situaties. Verder kan ik goed met een breed scala van verschillende mensen werken.”
Ze gaat verder: “Het voordeel van een hulpverleningsachtergrond is dat ik kennis en ervaring heb in werken met mensen met verschillende problemen en situaties. De hulpontvangers die wij tegenkomen bij de Projecten hebben vaak ook de nodige problemen en/of veel meegemaakt. Ik weet dan vaak wat je wel en vooral beter niet kunt doen en dus ook hoe je groepen kunt helpen qua voorbereiding. Niet alleen op de klus zelf, maar ook op hoe je om kunt gaan met de persoon of personen die ze gaan helpen.”

Stel nou dat dit werk niet meer gedaan zou worden. Wat zou dat dan betekenen?

Als het aan Corlien ligt, betekent het dat er een stuk(je) minder schoonheid en liefde in en rond de stad zou zijn. “Doordat Present Zwolle mensen met elkaar verbindt die elkaar anders in het ‘normale leven’ niet tegen zouden komen, ontstaat er meer ruimte en begrip voor elkaar. Mensen krijgen een betere leefsituatie doordat ze letterlijk een schoon/opgeknapt huis krijgen, maar ook doordat ze hebben mogen voelen dat ze van waarde zijn. Mensen die zij helemaal niet kennen geven hun vrije dag op om hen te helpen. Zomaar. Omdat het kan. Verder hebben de vrijwilligers mogen ervaren van hoe anderen in hun eigen stad leven. Zij krijgen het voorrecht om in iemands kwetsbaarheid in te mogen stappen en iets voor hen te mogen betekenen. In vrijwel elk boek dat over geluk gaat staat dat je pas echt gelukkig wordt als je iets aan een ander kunt geven.” En als coördinator doet zij dat elke dag.

Er is nog meer te doen

Het is fantastisch dat er zoveel mensen zijn die het echt fijn of belangrijk vinden om zich in te zetten voor een ander. Maar we kunnen niet vaak genoeg onderstrepen dat hier echt professioneel matchwerk voor nodig is. Hier liggen nog veel meer kansen. Bijvoorbeeld door (nog) meer samen te werken met bedrijven, gemeente, woningbouwcorporaties, maatschappelijke organisaties, kerken etc.
“Ik denk dat iedereen de droom van een betere wereld onderschrijft. En dat men weet dat dit bij jezelf begint. Maar hoe maak je dat nou praktisch? Wij als Present Zwolle zijn daar erg goed in en kunnen dit niet alleen praktisch maken, maar ook dicht bij huis brengen. Hier zie ik veel kansen in – om de brug te zijn tussen al deze partijen en zo de samenleving meer met elkaar te verbinden.”

Om dat voor elkaar te kunnen krijgen hebben we twee dingen nodig. Meer financiële steun en meer vrijwillige groepenbegeleiders. Heb jij interesse om ons op een van deze vlakken te helpen? Om ook Present te zijn? Neem dan contact op met Corlien. Zij hoort graag van je!