Nancy Wolting; onze Flexgroep topper!

27-02-2018

Vorige maand heeft u (nog beter) kennis kunnen maken met Corlien van der Meulen, onze Coördinator Groepen en Projecten. Deze maand is het de beurt aan Nancy Wolting, Coördinator Flexgroepen.

Nancy is getrouwd met Robert met wie ze twee heerlijke kinderen heeft; Sam en Isa. Naast haar werk voor ons, is ze ook nog freelance uitvaartbegeleidster voor de Zwolse Uitvaartzorg. In haar vrije tijd is ze inzetbaar als simulant voor ROC Landstede en zingt ze de sterren van de hemel met Gospelkoor Higher Level.

Een vastberaden Coördinator Flexgroepen

Sinds oktober 2016 vervult Nancy deze functie voor ons. Haar belangrijkste taak is hierbij het koppelen van groepen Flex vrijwilligers (Flexers) aan de passende hulpvragen. Er is een vast jaarschema waarin de diverse groepen zijn ingedeeld. Nancy zorgt voor het rooster en dat de vrijwilligers zo veel mogelijk kunnen doen wat ze echt leuk vinden, goed in zijn of talent voor hebben.

Dit klinkt simpel, maar de praktijk is toch echt anders. Nancy vertelt: “Geen week is hetzelfde en dat maakt het werk voor mij ook zo leuk. Ik ben geregeld op kantoor waar ik overleg met collega’s, bel met hulpverleners, projectformulieren opstel en contact onderhoud met de Flexers en de vrijwillige groepenbegeleiders. Daarnaast ben ik veel buiten de deur om vooraf op projectbezoek te gaan of om projecten te openen en sluiten bijvoorbeeld.” Omdat er nog al eens iets wijzigt bij de hulpvraag, doordat de vraag bijvoorbeeld toch al opgelost is of er iets tussendoor komt dat meer urgentie heeft, is het rooster constant aan verandering onderhevig. In die hectiek en constant veranderende projecten, teams en omstandigheden toch overzicht kunnen blijven houden is echt een talent. We zijn dan ook erg blij met Nancy’s professionaliteit, passie en eeuwige optimisme. Dingen die onmisbaar zijn in een functie als deze.

Professionele meerwaarde

Nancy heeft een rijk verleden in de hulpverlening. Ze maakt daardoor makkelijk contact met de verschillende hulpontvangers en ook hulpverleners. “Ik houd van mogelijkheden zien en mensen verbinden en dat komt bij deze functie helemaal aan bod. Door mijn ervaring kan ik er vaak snel achter komen wat de vraag achter de vraag is en wat bepaald gedrag echt betekent. Doordat onze Flexers al lang bij Present Zwolle betrokken zijn en daarmee veel ervaring hebben, worden ze geregeld ingezet bij complexere situaties. Daarbij blijft het belangrijk de vrijwillige Flexers te beschermen maar ook om ze werkelijk te blijven zien en ze in hun kracht te zetten.”

Als niemand dit werk meer zou doen dan…

Daar kan Nancy heel kort en krachtig over zijn: “Dan blijft een aantal mensen ongezien (behalve door hulpverlening) en blijven ze ‘hangen’ in hun nare, negatieve situatie. Want de ervaring leert dat als ergens een project gedaan wordt, de hulpontvanger vaak ook weer een andere levenshouding aanneemt. Een project is echt veel meer voor iemand dan even een klus gedaan krijgen.”

Het (onbekende) neveneffect van vrijwilligerswerk

De mensen die door onze Flexers geholpen worden, zijn vaak al heel lang niet als ‘normaal mens’ behandeld door andere ‘normale mensen’. Het feit dat onze vrijwilligers (ook de niet-Flexers) altijd met eerbied en respect met de hulpontvangers omgaan kan levens-veranderend zijn.

Als volwaardig mens gezien en behandeld worden. Dat er regelmatig een normaal gesprek met je wordt aan gegaan. Je uitgenodigd wordt in de groep voor koffie, een broodje of om je iets te leren en je te laten zien dat je zelf echt meer kunt dan je denkt. Voor de meeste mensen is dit de normaalste zaak van de wereld.

Maar stel je nou eens voor dat dit niet zo is. Dat je niet gezien wordt of niet voor vol wordt aangenomen. En dan ineens is er een groep mensen die dat wel doet. Mensen die je niet kent en die toch voor je klaarstaan om je te helpen. Vrijwillig! Dat zorgt voor hoop, licht in een donkere tunnel en voor het zien van nieuwe mogelijkheden.

Hoe fijn is het als je iemand anders dat kunt geven. En alleen maar door iets te doen wat je leuk vindt. Want dat is alles. We starten namelijk bij jou! Het aanbod van onze vrijwilligers. Wat wil je doen? Laat het weten en wij zoeken een passende hulpvraag bij jouw aanbod.

Het kan nog beter

“Met onze Flexers doen we veel en kunnen veel mensen helpen, maar het zou nog beter kunnen. Als we hulpverleners nog beter op de hoogte kunnen stellen van de mogelijkheden. En dat zij bijvoorbeeld ook meer ruimte kunnen krijgen van hun werkgevers om met een Present Project bezig te zijn. Dat zou ons samen al veel verder brengen.
Om beter contact met de hulpverleners te kunnen krijgen en nog meer mensen te kunnen helpen, hebben we twee dingen nodig: meer tijd (en geld om dat te kunnen financieren) en meer vrijwilligers. Vele handen maken licht werk, en dat geldt hier evengoed.”

Wat ook zou helpen is als de hulpverleners grondiger onderzoek doen naar de mogelijkheden binnen het netwerk van de hulpontvanger zelf. Vaak is daar meer mogelijk dan in eerste instantie gedacht wordt. Zo kunnen we onze Flexgroepen en andere vrijwilligers echt daar inzetten waar dit het hardste nodig is.

Wil jij ook Present zijn? Of meer weten over Nancy, haar Flexers en/of haar bezigheden? Neem dan contact met ons op via info@presentzwolle.nl of bel naar 038- 460 85 70. We horen graag van je!