Kookhesie: Witlof verbindt in Holtenbroek

15-03-2018

Een betrokken groep Zwollenaren, voortgekomen uit wat vroeger De Zwolse Uitdaging was, wil graag meer doen voor hun stadgenoten. Ze zijn daarom, samen met ons, op zoek gegaan naar meer verbinding in Zwolle. Hun inzet? Eten!

Het plan is dat studenten van de koksopleiding van het Deltion samen gaan koken met buurtbewoners. Onder leiding van een docent maken ze iets lekkers van de beschikbare producten. Tijdens het koken – en natuurlijk het opeten – is er ruimte voor mooie en bijzondere ontmoetingen van mens tot mens.

Wij presenteren u: De Kookhesie!
Op 8 februari hebben we de eerste proef-kookhesie gehad in het wijkcentrum van Holtenbroek. De mensen van Travers Welzijn, het Deltion college en de Kookhesie club werden aan elkaar voorgesteld met behulp van witlof. Veel witlof.

Dit met dank aan Jumbo Holtenbroek die producten beschikbaar stelt van rond de houdbaarheidsdatum die nog prima eetbaar zijn. Kosteloos kunnen we op die manier meerdere vliegen in één klap slaan: minder voedselverspilling, minder afval en goed eten! Geweldig toch?

Samen leren
Deze keer bracht Jumbo Holtenbroek ons dus een flinke lading witlof. Een van de aanwezigen organiseert voor Travers de wereldkeuken en gaf aan dat ze nog nooit witlof had gekookt en het graag wilde leren.  Na afloop vertelde ze dat ze erg genoten had en ze was heel blij dat ze nu zelf weet hoe ze witlof kan bereiden. De week erop heeft ze weer witlof gemaakt, maar dan met haar interculturele vrouwengroep in Holtenbroek.

Zelfs het proefkoken van de Kookhesie leidt dus al tot een mooie verbinding! We zijn benieuwd wat er gaat gebeuren als het ‘voor het echie’ is.

Op 22 maart is de eerste ‘echte’ Kookhesie. We houden jullie graag op de hoogte.

Wil jij ook verbinding maken in je stad – meld je dan aan via info@presentzwolle.nl of bel om jouw plannen te bespreken (038- 460 85 70).