Dominique van der Knaap, expert op gebied van nieuwe Zwollenaren!

28-03-2018

Na Corlien van der Meulen en Nancy Wolting is het deze maand de beurt aan Dominique van der Knaap. Zij is onze steun en toeverlaat als het gaat om ‘nieuwe Zwollenaren’. Met het vertrouwen van de statushouders bereikt ze de mooiste dingen in onze stad. We stellen Dominique en haar werk dan ook graag uitgebreid aan u voor.

Coördinator Projecten en Trajecten rondom ‘nieuwe Zwollenaren’.

Ok, laten we dat gelijk maar even verduidelijken. We gebruiken de termen nieuwe Zwollenaren en statushouders in plaats van ‘vluchtelingen met een verblijfsstatus’. Ten eerste omdat nieuwe Zwollenaren veel prettiger klinkt en ten tweede omdat het ook gewoon zo is. Een vluchteling met een verblijfsstatus is in feite geen vluchteling meer, maar een nieuwe inwoner van Nederland en in dit geval dus van Zwolle.

Terug naar Dominique. Er is natuurlijk nog veel meer over haar te vertellen dan alleen haar werk bij Present Zwolle. Zo is ze getrouwd met Roel en hebben ze samen drie dochters van 9, 8 en 5 jaar oud. Als ze niet aan het werk is gaat ze graag zwemmen of wandelen. Lezen en Netflixen zijn ook favoriet. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is ze ook nog Kerncoördinator van Stichting Downsyndroom, Kern Overijssel. We verzamelen bezige bijtjes bij Present Zwolle ☺

Al sinds 2015 Present

Dominique is begonnen als vrijwilliger. Sinds november 2016 heeft ze haar werk op de huisartsenpost verruild voor de coördinatie functie bij ons. Ze coördineert alle Projecten en Trajecten die te maken hebben met de Zwolse statushouders. En dat zijn er nogal wat!

Voorbeelden van Trajecten (langlopende verbindingen) zijn bijvoorbeeld taalgroep Klets & Koek en vrouwengroep Zus & Zo. In samenwerking met Arnold Messelink heeft Dominique een instroom traject opgezet richting de arbeidsmarkt genaamd Pop Up Your Talent. Daarnaast koppelt ze taal-, fiets-, huiswerk- en gezinsmaatjes alsof ze nooit anders heeft gedaan en heeft daarmee de harten van menig statushouder gestolen.
Waar andere partijen te maken hebben met wachtlijsten en verkeerde matches, loopt het bij Dominique als een geoliede motor. Voor bijna iedere vraag is binnen korte tijd een passende oplossing te vinden. Ze heeft de hele Zwolse kaart rondom participatie en statushouders in beeld, waardoor ze snel iedereen op de goede plek heeft.

En dan zijn er nog de Projecten – eenmalige acties, dagen en/of samenwerkingen- zoals Fly4U, het meedraaien in andere Present Projecten of aansluiten bij ander vrijwilligerswerk.

Behalve contactpersoon voor de statushouders, is Dominique dat ook voor alle vrijwilligers die via haar betrokken zijn. En dat zijn er (gelukkig) veel! Neem daar het contact met maatschappelijke organisaties, Gemeente Zwolle en verscheidende kerken nog bij en je kunt je voorstellen dat Dominique een overvolle agenda heeft.

Een gemiddelde werkweek van Dominique

Die is bijna niet te omschrijven. Het enige dat ze zeker weet is dat geen dag hetzelfde is. Ze vertelt: “Ik e-mail veel en heb veel kennismakingsgesprekken. De laatste tijd merk ik dat het maatjessysteem door meerdere partijen in Zwolle wordt opgepakt. Daar word ik dan ook weer door benaderd, omdat ik goed weet hoe het werkt en waar passende vrijwilligers te vinden zijn. Er is zo veel te doen met en voor de nieuwe Zwollenaren dat het erg belangrijk is om ook onze vrijwilligers te beschermen. Ik wil er voor zorgen dat het voor iedereen leuk en te doen blijft.

Ik voel mezelf de spin in het web. Heb overzicht over wat iedereen doet in Zwolle voor statushouders en probeer mensen hierin te verbinden. Nieuwe contacten te leggen. Ik heb veel geduld en kan het goed aan als alles in hele kleine stapjes gaat. Ik wil echt maatwerk geven. Geen enkele vrijwilliger of nieuwe Zwollenaar is hetzelfde. Soms duurt de Gouden Match daarom langer.

Het hoogtepunt van de week is de taalgroep Klets & Koek op dinsdag. Een ontmoetingspunt voor nieuwe en oude Zwollenaren. Waar iedereen welkom is en waar je talenten gezien worden. We hebben vrijwilligers van 14-84 jaar. We helpen bij huiswerk maken, moeilijke brieven, boeken tussendoor samen een ticket voor gezinshereniging, doen spelletjes en vieren feesten met elkaar. Een warm bad, een moment in de week waar je samen lol kan hebben, maar ook je zorgen en verdriet kan delen. Met mijn hoofd vol fiets ik altijd naar huis: zoveel mooie ontmoetingen op een avond, maar nog zoveel te doen in Zwolle.”

En in deze hectische, veeleisende omgeving houdt Dominique zich als geen ander staande. Ze heeft het vertrouwen van de statushouders breed voor zich gewonnen. Als zij nieuwe vrijwilligers introduceert is het goed, “want Dominique zegt dat het betrouwbaar is”. Zelfs bij de als moeilijk bereikbaar bestempelde Eritreeërs. Door het werk van Dominique zijn er verbindingen, vertrouwensrelaties en vriendschappen ontstaan de anders niet tot stand zouden zijn gekomen.

Als niemand dit werk meer zou doen…

“Als alle vrijwilligers en ik dit werk niet meer zouden doen, zou het hart uit het vrijwilligerswerk rondom statushouders weg zijn. Juist het verbinden van vrijwilligers aan nieuwe Zwollenaren maakt dat de statushouders zich welkom voelen. Dat ze niet meer alleen ‘vluchteling’ zijn, maar mede-Zwollenaren die er toe doen. Ik wil graag dat mensen zich weer van waarde voelen. Dat ze een nieuwe start kunnen maken.” Dominique wijst hierbij nog eens extra op het persoonlijk contact dat zo belangrijk is. Door haar laagdrempelige aanpak en open houding krijgt ze zo veel voor elkaar dat het bijna niet meer samen te vatten is in één enkel blog.

“Via Messenger en Facebook krijg ik veel vragen van nieuwe Zwollenaren. Hoe dingen werken in Nederland, waar ze iets kunnen vinden of bij wie ze terecht kunnen. Ik merk dat ik vertrouwen heb en dat is belangrijk.”

Een onbekend feit

Is dat veel nieuwe Zwollenaren ontzettend graag willen werken in Zwolle. Dominique zou willen dat het makkelijker ging om een statushouder in een Zwols bedrijf te kunnen laten werken. Als we haar vragen waar dat aan ligt vertelt ze: “Het ontbreekt aan de juiste begeleiding. Ik zou willen dat ik meer tijd had om die te geven. Ik geloof echt dat er meer mogelijk is in Zwolle als er maar voldoende tijd was om alles goed voor te bereiden en te ondersteunen. Helaas moet ik het in 24 uur per week doen nu en dat is net aan voldoende voor alles dat we nu organiseren en begeleiden.”

Het is dan ook niet vreemd dat ze aangeeft behoefte te hebben aan een aanvullende professional. Iemand waarmee ze taken kunt verdelen en op die manier meer overzicht en daadkracht krijgt. Met name om alle vrijwilligers beter te kunnen begeleiden en toerusten. “Wat er nu gebeurt is al prachtig, maar met meer verdieping en overzicht over alle activiteiten rondom statushouders in Zwolle, kunnen we nog meer vrijwilligers begeleiden en zo statushouders nog beter op weg helpen. Hoe mooi zou dat zijn?”

Wil jij ook Present zijn? Of meer weten over Dominique en/of haar bezigheden? Neem dan contact met ons op via info@presentzwolle.nl of bel naar 038- 460 85 70. We horen graag van je!