Het laatste TGN-Traject stopt … en wat voor één!

01-11-2018

Linda voelt zich eenzaam. Haar netwerk bestaat uit een zus en een vriendin… en hulpverleners. Ze komt vanwege haar migraine en psychiatrische problematiek nauwelijks buiten. Maar ze wil zo graag af en toe erop uit, even ontspannen. Buiten wandelen of fietsen doet ze graag, maar niet alleen.

Ze wordt door het RIBW aangemeld voor het Traject “Tijdelijk Georganiseerd Netwerk” (TGN). Vrijwilliger Anja en Lize hebben zich afzonderlijk als maatje bij Present aangemeld. Dus het Traject kan gestart worden! … Maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Hoewel Linda erg graag een maatje wil en er nu zelfs twee krijgt aangeboden, deinst ze er nu toch voor terug en benoemt ze allerlei drempels. Ontvangen blijkt zó moeilijk als je dat niet gewend bent…

Anja en Lize blijven geduldig wachten. Na een paar maanden kan het kennismakingsbezoek gepland worden, waarna het TGN start. Anja en Lize maken elk afzonderlijk afspraken met Linda, zodat ze elke 2 weken bezoek ontvangt.

Na een jaar stopt Lize – vanwege persoonlijke omstandigheden – met het Traject. Anja gaat nog een jaar door, maar wil wel graag dat Present betrokken blijft. Maatje zijn van Linda is leuk, maar ook best intensief en soms zelfs spannend als het niet zo goed gaat met Linda. Dan is het fijn om te bespreken wat je wel en niet moet doen en hoe je zelf je grenzen in de gaten houdt.

We zijn nu 2 jaar verder. Linda en Anja hebben inmiddels allerlei activiteiten ondernomen: van een “eenvoudig kopje thee” tot samen de koelkast schoonmaken en een mooie wandeling bij het Heerdestrand. Hoewel het Traject stopt, blijven Linda en Anja contact houden. Twee vrouwen met een totaal verschillende achtergrond, hebben elkaar gevonden en zijn enorm gegroeid in het contact. Een bijzonder TGN!

En ook het laatste. We zijn in 2009 met dit Traject begonnen en sinds dat jaar zijn er veel mooie ontmoetingen tot stand gekomen. Er zijn in onze stad nog veel meer mooie maatjesinitiatieven (www.maatjeszwolle.nl) en onder andere ons Traject “Buurten met Boodschappen” (met zowel financiële als sociale effecten) bleek voor groepen een mooi, laagdrempelig en beter passend alternatief te zijn voor het TGN-Traject.