Hartverwarmend Hiba, ons Pop Up Restaurant

30-11-2018

“We hebben het nog nooit gedaan, dus we denken dat we het wel kunnen”

Dat werd zo’n beetje ons motto toen we enkele weken geleden bezig waren met het bedenken van ons Arabisch/Eritrees Pop Up Restaurant – Hiba (Present op z’n Arabisch). Echt zoals Present dat wil: verbinding brengen in Zwolle, een bruggenbouwer zijn.

Wat is leuker dan samen koken en eten? In totaal 112 gasten en wijzelf hebben genoten van het heerlijke eten en de Eritrese koffie! De Stentor plaatste een prachtig artikel met filmpje over met onder meer: “Zo houdt Ruta uit Eritrea een traditionele koffieceremonie. ,,Dit is een ritueel van vriendschap en respect voor elkaar. Samen iets doen en daarvoor de tijd nemen.’’ De ceremonie lijkt symbool te staan voor het doel van het restaurant: een uiting van respect. (Lees het hele bericht hier en het artikel van RTV Focus en foto’s hier).

En we zijn meer dan blij met en dankbaar voor de geweldige opbrengst van beide avonden!
In totaal hielden we maar liefst € 4.650,- over! Bedankt lieve gasten voor jullie royale gift!

De Nieuwe Zwollenaren zijn blij voor hoe ze in Zwolle zijn opgevangen en voor de kansen die ze hebben gekregen. Door heerlijk voor ons te koken, konden zij iets terug voor Zwolle. Onze Dominique schrijft over hen: “Lieve mensen, wat heb ik van jullie veel geleerd de afgelopen weken. Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en jullie kracht. Jullie gastvrijheid is oneindig. Jullie rust, een voorbeeld. We mochten het samen doen.
Bedankt Ruta en Yohana, Senait en Kassa, Hailezghi, Gebrezghi en Kidane. Bedankt Dima en Nisreen, Nahed en Suzan, Mohamad en Elie, Heba en Lamyae, Georget en Bernadet!”
En daar sluiten we als team en bestuur van Present Zwolle ons volledig bij aan.

En ook dank aan alle mensen die ons kwamen helpen / hebben gesponsord: Maarten Noijens van Restaurant de Ossenstal als chefkok en Thomas Sijbel die de mooie flyer maakte. We mochten het spelershome van PEC Zwolle en De Gift City als locatie gebruiken. Bij de Sligro, HANOS Zwolle, Jumbo Nagelmaeker en Jumbo Groeneveld Zwolle, @Wijnkoperij Henri Bloem Zwolle en Jansma Versgroothandel mochten we alle boodschappen doen die we nodig hadden.

Het waren twee superavonden!
En wie weet, als we weer een beetje bijgekomen zijn ;-), volgend jaar weer!?