Onbetaalbaar…

06-12-2018

Vanaf oktober 2016 hebben 30 collega’s van Kruitbosch Zwolle BV zich via het Traject “Buurten bij een Zorginstelling” met hart en ziel ingezet bij Zorghuis Theodora Vos de Wael: elke maand ging een groepje collega’s van 10 tot 12 uur op bezoek bij de bewoners van 5 woningen die allemaal te maken hebben met dementie. Ze hebben met/voor de bewoners gekookt, geklust, gewandeld, een bezoek aan Tuinland en een kringloopwinkel gebracht, ergens koffie gedronken, een spelletje gespeeld… Of ze waren ‘gewoon’ aanwezig.

Gooitske (vrijwilligerscoördinator) en de zorgmedewerkers van de 5 woningen van het Zorghuis vonden de bezoeken “pareltjes waar zij mee verder kunnen”. Omdat ze iedere maand met een paar vrijwilligers kwamen, konden wij dingen organiseren die we normaal niet kunnen doen. Het waren veel mooie momenten voor onze bewoners. Soms heel simpel, maar zó waardevol.”

Niet alleen de bewoners en medewerkers van het Zorghuis hebben genoten van de bezoeken. Dat geldt ook voor de collega’s! Eén van hen schreef naar aanleiding van zijn ervaringen het volgende prachtige gedicht:

ONBETAALBAAR

Even uit mijn wereld

Van deadline, stress en strijd

Hier geen zucht naar geld

Geen haast en geen besef van tijd

De hulp zit niet in de grote dingen:

hand vasthouden, een liedje zingen

De een al wakker de ander met de ogen dicht

Af en toe tovert er een glimlach op een gezicht

Geen volle lach maar een verfijnde

Even niet bewust van naderend einde

Een druppel op een plaat misschien

Maar we hebben een vonkje van de hemel laten zien.

*** Johan Compagner, november 2018

Wat een prachtige omschrijving van het contact tussen bewoners en vrijwilligers!

Het effect van de bezoeken op de bewoners was op korte termijn de extra aandacht, de glimlach, buitenlucht, een frisse neus, een andere setting. Gooitske: “De vrijwilligers komen ‘vers’ binnen en dat voelen onze bewoners”. Een medewerker vertelde over een bezoek aan de kringloopwinkel: “Een bewoonster werd vergezeld door twee jonge mannen van Kruitbosch: ze heeft de hele tijd geglunderd. Twee dagen later overleed ze, wat mooi dat ze zó genoten heeft van dat bezoek.”

Hoewel veel bewoners een activiteit/bezoek vaak gelijk weer vergeten vanwege de dementie, is het effect op langere termijn zeker zichtbaar en merkbaar. Gooitske merkte op een vaste groep vrijwilligers structuur geeft en daar zijn de bewoners erg bij gebaat. De bewoners na het bezoek van de vrijwilligers rustiger, makkelijker benaderbaar, komen meer uit hun isolement, eten beter en voelen zich positiever. Het vergroot ook de eigenwaarde: een bewoners kon bijvoorbeeld tijdens het bezoek aan Tuinland haar kennis delen over bloemen en planten en kwam helemaal ‘tot bloei’!

Na ruim 2 jaar is het voor Kruitbosch tijd voor wat nieuws en gaan we op zoek naar een nieuwe match. Voordat het Traject stopt, vieren ze nog een feestje met de bewoners van het Zorghuis!

Zouden jullie ook graag structureel aan de slag willen bij een zorginstelling en van betekenis willen zijn voor bewoners én de medewerkers (die het vaak zó druk hebben)? Jullie aanbod is van harte welkom! We gaan graag met jullie op zoek naar een geschikte zorginstelling om het Traject “Buurten bij een Zorginstelling” te starten. Aanmelden kan hier.