‘Buurtgenoten’ in Stadshagen

31-01-2019

De visie van Present is het ondersteunen van een maatschappelijke beweging waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien: ‘noaberschap’ in een modern jasje! De werkwijze van Present zorgt er voor dat allerlei groeperingen in de samenleving met elkaar worden verbonden en elkaar ontmoeten, maar we horen ook van activiteiten waarbij mensen zélf die verbinding tot stand brengen. Hieronder vind je het verhaal van zo’n mooi initiatief in de wijk Stadshagen, genaamd ‘Buurtgenoten’.

Margriet Mars benaderde Present, omdat ze op zoek is naar nieuwe vrijwilligers voor ‘Buurtgenoten’. We bieden haar graag een podium. Lees hier haar verhaal én oproep:

“Ik wil jullie graag wat vertellen over het project “Buurtgenoten”. Dit is een project, waarbij we aandacht geven aan senioren in Stadshagen.

Ongeveer 7 jaar geleden hebben wij, een miniwijk van de Fonteinkerk, nagedacht over de vraag: hoe kunnen wij van betekenis zijn voor onze wijk. In onze omgeving staan de seniorenflats ‘De Wendakker’ en ‘Ensemble’. Iemand klopte aan bij de Driezorg en daar werd enthousiast gereageerd op ons aanbod! Bewoners organiseerden zelf wel het een en ander onder leiding van iemand van Driezorg, maar er was behoefte aan meer hulp. We werden toen vrijwilliger bij de Driezorg en gingen elke maand een avond een activiteit organiseren.

Omdat het project al bijna 7 jaar draait, is er in de loop van de tijd natuurlijk ook het een en ander veranderd en aangepast. De laatste tijd organiseren we elke maand een gezellige avond in de huiskamer van de Wendakker in de vorm van een spelletjesavond, oude foto’s van Zwolle kijken, knutselen of een ijsje eten.

Daarnaast wordt er ook maandelijks door 3 vrijwilligers gekookt en gaan we met meer dan 20 ouderen in die huiskamer samen eten. Wegens gebrek aan mankracht hebben we dat recent moeten terug draaien naar 1x in de twee maanden. En dat is erg jammer, want we voorzien zeker in een behoefte: de tafels zijn altijd vol. Omdat het project zo aanspreekt moesten we steeds op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Inmiddels is het een gevarieerd gezelschap. Ook buren, die niet lid zijn van een kerkgemeenschap, doen met ons mee.

Ik vind het gaaf om aan dit project mee te doen, omdat ik door dit project mijn buren in de wijk Stadshagen heb leren kennen. Verhalen ken bij de gezichten die ik vaak tegen kom. Het gaat niet alleen om die paar uurtjes per maand die ik hier mee bezig ben, maar je komt deze bewoners van de wijk natuurlijk ook gewoon tegen in het winkelcentrum. En het valt mij elke keer op, hoe belangrijk dat voor ze is. Even die vraag stellen: hoe gaat het?
Het is me meerdere keren overkomen, dat iemand dan zegt: fijn even met je gepraat te hebben! Ik denk dat hier de grootste waarde van ons project in zit: door de aandacht die we deze mensen geven, voelen zij zich ‘gezien’. En dat wil toch iedereen!

Daarnaast is het mooi dat je een stukje verlichting van eenzaamheid kan geven. Blijde gezichten van mensen die uitkijken naar een avond waarop ze niet hoeven te koken en waarop ze lekker verwend worden. Die een avond beleven waarop ze even heerlijk kunnen lachen en kletsen, een avond waar er aandacht voor ze is en waar ze kunnen vertellen over hun kwalen of over het gemis van familieleden. Zelf geniet ik van de spannende verhalen die deze ouderen kunnen vertellen over vroeger. Het is leerzaam om te zien hoe mensen in hun leven omgaan met moeilijkheden en verdriet. Kortom een super gaaf project.

Ik hoop dat ik je enthousiast heb kunnen maken, want wij zijn op zoek naar nieuwe vrijwilligers.
Wie vindt het leuk om senioren uit de wijk Stadshagen een beetje gezelligheid te geven? Kortom, wie is een goede buur? Het zijn voor je zelf ook altijd hele gezellige uurtjes, die zo maar weer voorbij zijn.

Dus: Heb je op woensdagavond (1x in de twee maand) een paar uur de tijd? De maaltijden beginnen om 18.00 uur en de andere avonden om 19.00 uur. Is koken je hobby of kun je goed luisteren, vind je het leuk om met ouderen om te gaan? Dan zijn we op zoek naar jou!”

Ben je enthousiast en woon je in Stadshagen, mail dan naar Present via info@presentzwolle.nl  Dan zorgen wij dat je mail bij Margriet terecht komt!