Een mooi voorbeeld van samenwerking!

09-04-2019

Jaarlijks worden er ongeveer 200.000 personen slachtoffer van ernstig en herhaald huiselijk geweld (lichte gevallen niet meegerekend). Ze moeten vluchten in eigen land, een veilig onderkomen vinden in een vaak totaal onbekende omgeving.

Eén van hen is Dineke*. Zij verhuisde een jaar geleden met haar 4 jonge kinderen uit pure noodzaak – als gevolg van huiselijk geweld – vanuit het zuiden van ons land naar Zwolle.

Ga er maar aan staan: een onbekende stad, je familie ver weg, de zorg voor je 4 jonge kinderen terwijl je zelf ook nog veel moet verwerken. Ze vond een veilig onderkomen bij Kadera aanpak huiselijk geweld. Een prachtige organisatie die op allerlei manieren streeft naar een wereld zonder huiselijk geweld. Ga vooral eens een kijkje nemen op de website van Kadera.

Mensen die bij Kadera verblijven kunnen in de opvang gebruik maken van allerlei vormen van begeleiding. Er is ook hulp om financieel weer zelfstandig te worden. Dan worden cliënten vaak aangemeld bij Present voor het Traject ‘Buurten met Boodschappen’.

Ook Dineke: zij moet met haar 4 kinderen rondkomen van € 90 euro per week. Een hele uitdaging met een paar kinderen in de luiers! Via “Buurten met Boodschappen” krijgt Dineke sinds een half jaar van een VEZ-kring elke maand boodschappenpakketten op maat. En het is makkelijk om te raden wat iedere keer in ieder geval bovenaan haar boodschappenlijstje staat…luiers! Dineke en contactpersoon Ilse drinken vaak samen even wat als Ilse de boodschappen komt brengen; er is een mooi contact tot stand gekomen tussen deze twee vrouwen.

Onlangs was het tijd voor de volgende stap: Dineke kreeg de sleutel van haar eigen eengezinswoning in Zwolle. Zo’n verhuizing is een hele uitdaging voor cliënten van Kadera: hoe pak je het opknappen van je woning en de verhuizing aan zonder eigen netwerk? Kadera meldt haar cliënten dan vaak aan bij Present voor praktische Projecten.

Bij Dineke was de match snel gemaakt, want de VEZ-kring die het BmB-Traject mogelijk maakt, bood aan haar óók te helpen met klussen die er nodig waren! Vol enthousiasme zijn ze vorige week aan de slag gegaan met het leggen van de laminaatvloer in de hele woning. Zelfs de dochter van Ilse hielp mee. Het bleek een flinke klus. Vooral gelet op de tijdsdruk: de vloer moest vóór zaterdag gelegd zijn, want dan zou de verhuizing plaatsvinden!

Gelukkig hebben we bij Present dan ons eigen P-team! Koert en Annet kwamen gelijk een dag helpen en toen was de vloer bijna klaar. Afgelopen zaterdag hebben we nog de plinten geplakt, alles opgeruimd en kon Dineke verhuizen!

Dineke appte Ilse (van BmB) dat ze straalde bij binnenkomst, zó blij was ze met het resultaat én enorm dankbaar voor alle hulp die ze had gekregen.

Wat een prachtige samenwerking tussen Kadera, Present, de BmB-vrijwilligers en het P-team! We zijn zó trots op onze vrijwilligers! En we hopen dat Dineke met haar kinderen een nieuw thuis vindt in onze stad.

Wil je ook present zijn waar dat echt nodig is, dan kan je je hier aanmelden: je aanbod is van harte welkom!