1 project opent de weg naar meer…

10-10-2019

Eén van de vrijwilligers vertelt:

In het voorjaar van 2019 is onze kerk (Plantagekerk red..) de uitdaging aangegaan om iedere miniwijk een klus voor Present Zwolle te laten doen. Onze miniwijk mocht aftrappen en begin april gingen we gewapend met rollers, verfbakken en ladders naar Stadshagen om een vrouw te helpen verven. Ik noem haar Eva.
Eva deed de deur open, liet ons binnen en stelde voor eerst een bakkie te doen. Ze vertelde dat ze net was verhuisd en uit de vrouwenopvang kwam samen met haar zoon. Ze was blij dat ze in Zwolle kon blijven en wilde hier graag een nieuw leven opbouwen. Haar zoon was boven, hij stelde zich even voor, maar Eva vertelde dat hij het spannend vind, om met nieuwe mensen in contact te komen.

Ze had niet zo lang geleden haar nieuwbouwhuis toegewezen gekregen en alles moest nog in de muurverf. Eva had alles al erg goed voorbereid: er was verf, afplakplakband, bakken en rollers.
We verdeelden het werk en Eva en ik begonnen samen aan de muren in de woonkamer. We merkten al snel dat we een goed team waren. Al vervend raakte we aan de praat en ik merkte dat ik dat er een leuke klik was tussen ons. Ik vond het mooi om te merken dat Eva haar best deed met haar om ons op ons gemak te stellen en terwijl ze een pijnlijke rug en versleten knieën heeft, deed ze wat ze kon om mee te helpen: wat een doorzetter!  Eind van de middag was het nog lang niet klaar en hebben we aangeboden om nog een keer een middag te komen klussen.

Omdat Eva een superleuk mens is, heb ik na de eerste klus mijn mobiele nummer aan haar gegeven, dat voelde goed. Eva heeft een klein netwerk in Zwolle, familie zit ver weg en ik vind het fijn voor haar dat ze gewoon even iemand in Zwolle kan appen als er wat is.
We hebben met een deel van de miniwijk een tweede keer geklust en het contact tussen Eva en mij is gebleven deze zomer. Gewoon af en toe even appen, kletsen, lachen of helpen bij het ophalen van bijvoorbeeld stoeptegels van de weggeefhoek.

Blij dat ik mee gedaan heb met 1 van de projecten van Present, een prachtige ervaring en ik heb daardoor een mooi mens leren kennen.